Monogāmās un poligāmās laulības ķīniešu un tibetiešu tradicionālajā sabiedrībā
Author
Bobkova, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Baltgalve, Agita
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma „Monogāmās un poligāmās laulības ķīniešu un tibetiešu tradicionālajā sabiedrībā” veltīta dažādu laulību un ģimenes institūciju veidu izpētei tradicionālajās Ķīnas un Tibetas sabiedrībās. Darba mērķis ir izpētīt Ķīnas un Tibetas monogāmo (viena sieviete un viens vīrietis) un poligāmo (viena sieviete un vairāki vīrieši (poliandrija), vairākas sievietes un viens vīrietis (poligīnija)) laulību vēsturiskos rašanās iemeslus un skaidrot šādu laulību pozitīvos un negatīvos aspektus. Darba gaitā ir analizēta arī konfuciānisma mācības un budisma reliģijas ideju ietekme uz ķīniešu un tibetiešu atšķirīgo skatījumu un attieksmi uz ģimenes, un laulības dzīves norisēm. Tradicionālās ķīniešu sabiedrības, dzīvojot stingrā saskaņā ar konfuciānisma ideoloģiju, attieksme pret laulībām bija daudz konservatīvāka un atturīgākā, nekā budistu tibetiešu attieksme, jo budismā nebija noteiktas konkrētas morāles normas, kas katram cilvēkam bija obligāti jāievēro, dibinot ģimeni. Maģistra darbs sastāv no piecām daļām, pirmajā daļā iepazīstinot ar ģimenes un laulību institūciju nozīmīgumu ķīniešu un tibetiešu skatījumā, bet otrajā daļā skaidrojot, kā šo skatījumu ietekmēja konfuciānisma un budisma idejas. Trešajā, ceturtajā un piektajā daļā tiek apskatīti monogāmo un poligāmo laulību veidu raksturojumi un būtiskākās iezīmes. Darba apjoms ir 61 lapa. Atslēgvārdi: Ķīniešu monogāmija, ķīniešu poligāmija, ķīniešu laulības, ķīniešu ģimene, tibetiešu monogāmija, tibetiešu poligāmija, tibetiešu laulības, tibetiešu ģimene. The title of this thesis is „Monogamous and polygamous marriages in traditional Chinese and Tibetan societies”, and it is devoted to research different types of marriage and family institutions in traditional societies of China and Tibet. The aim of this work is to research historical background of monogamous (one woman, one man) and polygamous (one woman, several men (polyandry), several women, one man (polygyny)) marriages and to explain positive and negative aspects of those marriages. During the research it was analized how Confucianism and Buddhism ideas influenced Chinese and Tibetan different views and attitude towards the concepts of family life and marriage. Because of strict ideology of Confucianism traditional Chinese society’s attitude was more conservative and reserved than Tibetan buddhists. Because in Buddhism there were no concrete moral preconditions which each person had to take in consideration when starting a family. The work consists of five chapters, the first describing the importance of family and marriage in social lives of Chinese and Tibetans. But the second chapter explains how this importance was influenced by ideas of Confucianism and Buddhism. The third, fourth and fifth chapters deal with characterization of monogamous and polygamous types of marriages and their main features. The total amount of the work is 61 pages. Key words: Chinese monogamy, Chinese polygamy, Chinese marriage, Chinese family, Tibetan monogamy, Tibetan polygamy, Tibetan marriage, Tibetan family.