• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Retorika ārsta-pacienta komunikācijā

Thumbnail
View/Open
306-55636-Braslins_Miks_mb09143.pdf (947.2Kb)
Author
Brasliņš, Miks
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Hamilton, Gareth Euan
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba “Retorika ārsta-pacienta komunikācijā” pētījums parāda, kā ārsta un pacienta asimetriskās varas attiecības iespējams saglabāt vai mainīt sarunas kontekstā, izmantojot retoriku. Pētījums tiek veikts noteiktā bērnu slimnīcā Rīgā, koncetrējoties konkrēti uz anesteziologu un alergologu konsultācijām. Pētījuma mērķis is raksturot kā ārsti izmanto retoriskus paņēmienus, kā naratīvus un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus, savā komunikācijā ar pacientiem un viņu aizgādņiem, veltot īpašu uzmanību kādiem mērķiem tas tiek darīts un kā tas ietekmē varas attiecību dinamiku. Darbs parāda anesteziologi izmanto naratīva dramatizāciju, lai maigā formātā pārliecinātu pacientu sadarboties. Savukārt alergologu konsultācijās simetriju iespējams panākt kopīgi konstruējot diagnozi, izmantojot stāstus.
 
The Master’s thesis ‘Rhetoric in Doctor-Patient Communication’ study reveals how the asymmetry of doctor-patient power relations can be maintained or changed within the context of an interaction through the use of rhetoric. The study is carried out in a specific children’s hospital in Riga, focusing particularly on anethesiologist and allergist consultations. The aim of the study is to characterise how doctors incorporate rhetorical means, such as narratives and tropes, when communicating with their patients and caregivers, paying specific attention for what purpose is it done and how it affects the power relation dynamic. My findings reveal that anesthesiologist use narrative dramatization to gently persuade the patient to cooperate. Moreover, in allergist consultations symmetry can be achieved through co-construction of diagnosis using stories.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/33657
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6362]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV