Intelekta saistība ar zīmju valodas un lasīšanas prasmi bērniem ar dzirdes traucējumiem
Author
Umbraško, Solvita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Promocijas darba mērķis bija noteikt intelekta, zīmju valodas izpratnes un lasītprasmes saistību bērniem ar dzirdes traucējumiem ( Dz T ) 8 līdz 12 gadu vecumā, kā arī noskaidrot, kā atšķiras intelekts šiem bērniem un pielīdzinātās kontrolgrupas dzirdīgiem bērniem. Pētījumā tika iesaistīti 39 bērni ar DzT un 39 bērni bez DzT jeb dzirdīgo bērnu kontrolizlase. Pētījuma rezultāti parāda, ka bērni ar Dz T, salīdzinājumā ar dzirdīgiem bērniem, uzrāda ievērojami zemākus rezultātus visās intelekta spējās, bet īpaši zemāks līmenis ir Verbālās izpratnes un Darba atmiņas faktorā. Verbālā izpratne un darba atmiņa ir vislabākie bērnu ar DzT lasītprasmes un zīmju valodas izpratnes paredzētāji. Zīmju valoda ir cieši saistīta ar lasītprasmi bē rniem ar Dz T, un tā paredz lielā ko daļu no lasītprasmes variācijas. Atslēgas vārdi : bērni ar dzirdes traucējumiem, intelekts, zīmju valodas izpratne, lasītprasme The aim of this study was to examine the relationship s among intelligence, sign language comprehension and reading skills in deaf and hearing - impaired (DHI) children and to assess differences between the intelligence of DHI and hearing children. Thirty - nine DHI and 39 hearing children ( the control group ) aged 8 to 12 years participated in the study. The results showed that DHI children performed worse than hearing children on all scales of the test of intelligence (WISC - IV) . Their performance was worst on sub tests of Verbal Comprehension and Working Memory scale, which were the significant predictors of reading skills and sign language comprehension in DHI children. Sign language comprehension in DHI children was the significant predictor of reading skills . Keywords: deaf children, intelligence, sign language, comprehension , reading skills.