• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Īpašības vārdu un emocijzīmju lietojums mikrobloga vietnes twitter.com ziņojumos

Thumbnail
View/Open
306-58392-Steina_Monta_ms13071.pdf (2.308Mb)
Author
Šteina, Monta
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Vinčela, Zigrīda
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Šis bakalaura darbs ir veltīts īpašības vārdu un emocijzīmju lietojuma analīzei mikrobloga vietnes twitter.com ziņojumos. Pētījuma mērķis ir konstatēt, vai twitter.com lietotāji mēdz papildināt vai aizstāt īpašības vārdus ar emocijzīmēm, izpaužot domas, jūtas un emocijas. Pētījuma teorētiskā daļa sniedz ieskatu literatūrā par mutvārdu un rakstvieda saziņu, valodas funkcijām, emocijām, īpašības vārdiem, un valodu internetā, it īpaši mikrobloga vietnēs un twitter.com, turpretim empīriskajā daļā tiek analizēti mikrobloga vietnes twitter.com ziņojumi, kas satur īpašības vārdu un emocijzīmju lietojumu. Pētījumā tiek izmantota mikrobloga vietnes twitter.com ziņojumu korpusa analīzes metode. Rezultāti norādīja, ka ir vērojama augoša tendence emocijzīmju izmantošanā, lai izpaustu jūtas, emocijas un domas, jo mikrobloga vietne twitter.com ļauj lietotājiem publicēt ziņojumus ar 140 rakstzīmju ierobežojumu.
 
The present thesis is devoted to the analysis of adjectives and emoticons in the microblog twitter.com messages. The goal of the research is to detect whether the users of twitter.com tend to supplement or replace adjectives with emoticons when expressing thoughts, feelings, and emotions. The theoretical part of the thesis reviews literature on spoken and written communication, the functions of language, emotions, adjectives, and language of the Internet, specifically, microblogs and twitter.com, whereas the empirical part analyses messages from the microblog twitter.com containing adjectives and emoticons. The research method applied in the study is corpus analysis of the microblog twitter.com messages. The findings indicated that there is a growing tendency towards the usage of emoticons when expressing feelings, emotions and thoughts, as the microblog twitter.com forces users to post their messages in the limitation of 140 characters.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/35555
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV