• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Francijas un Vācijas starptautisko attiecību atainojums Francijas mediju diskursā nozīmīgu 20.gadsimta vēsturisko notikumu kontekstā (1939., 1989. un 2015.)

Thumbnail
View/Open
306-59907-Vaidere_Laura_ll13052.pdf (9.200Mb)
Author
Vaidere, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Vladimirska, Jeļena
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir Francijas un Vācijas starptautiskās attiecības un to atainojums franču mediju diskursā nozīmīgu vēsturisko notikumu kontekstā (1939, 1989, 2015). Darbā veikta sekojošo trīs franču laikrakstu analīze – „Le Figaro”, „Le Petit Parisien” un „Le Monde”. Diskursa analīzes mērķis ir noteikt, kā laika posmā no 1939. līdz 2015. gadam ir attīstījies vācieša tēla atainojums franču mediju diskursā. Darbs sastāv no divām daļām – pirmajā daļā tiek aprakstīta Francijas un Vācijas attiecību vēsture un izklāstīta mediju diskursa specifika, savukārt otrā pētījuma daļa sastāv no korpusa analīzes, kas veikta izmantojot kvalitatīvās analīzes metodi, īpašu uzmanību vēršot semantiskajiem laukiem un izteikuma jēdzienam. Veiktā analīze atklāj franču mediju diskursa attīstību Francijas-Vācijas attiecību atainojuma kontekstā, un tā paver jaunas iespējas turpināt šo pētījumu vai atsaukties uz to, rakstot līdzīgus pētījumus.
 
The research deals with the French-German international relations and how they are presented in the French media discourse at crucial moments of the modern history (years 1939, 1989, 2015). This research is based on an analysis of the articles from three French newspapers - Le Figaro, Le Petit Parisien and Le Monde. The purpose of this study is to discover how the image of Germans has evolved during the period from 1939 to 2015. The paper contains two parts, from which one of them presents a historical overview of the French-German international relations and a description of the characteristics of the media discourse; and the other part contains an analysis of the corpus using the qualitative method that focuses on the lexical fields and the utterances. The completed analysis shows the development of the French media discourse that concerns the French-German relations. This research opens new perspectives for any future research about the French-German relations linked with the discourse analysis. Key words: discourse analysis, media discourse, French-German international relations, lexical fields, utterances.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/35625
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV