Simbolu salīdzinošā analīze simbolistu un sirreālistu poēzijā
Author
Bolkovska, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Ozoliņa, Olga
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Pētnieciskais darbs ir veltīts simbolu salīdzinošai analīzei Simbolisma un Sirreālisma dzejā. Mūsu pētījuma mērķis ir pierādīt simbolu esamību Sirreālisma dzejā un salīdzināt to raksturus ar Simbolisma simboliem; kā arī, atšifrēt un klasificēt Stefana Malarmē un Pola Eliāra simbolus. Pētījuma korpuss sastāv no trim dzejoļu krājumiem: Stefana Malarmē “Poésies” un Pola Eliāra “Capitale de la douleur” un “L’amour la poésie”. Darba teorētiskajā daļā tiek pētītas simbola pamatteorijas, Simbolisma un Sirreālisma vēsture, virzienu raksturojums un poētiskās izteiksmes līdzekļi. Darba praktiskā daļa ietver Stefana Malarmē un Pola Eliāra dzejoļu semiotisko, strukturālo, aprakstošo analīzi, kā arī, simbolu būtības un funkcijas salīdzinošo analīzi. Pētījuma rezultāti uzrāda, ka lielākā simbolu daļa Stefana Malarmē dzejā pieļauj analoģiju starp diviem semantiski saistītiem konceptiem. Savukārt, Pola Eliāra simboli ir vairāk bezabzinīgi, tie atšķiras ar tendenci apvienot divus semantiski pretējus vārdus. Pētnieciskais darbs sastāv no 113 lappusēm, 17 tabulām, 2 diagrammām, 4 pielikumiem un 132 bibliogrāfijas avotiem. This research is dedicated to the comparative analysis of symbols in Symbolism and Surrealism poetry. The purpose of this study is to prove the presence of symbols in Surrealism poetry and to compare their nature with those of Symbolism. Furthermore, decoding and classifying Stéphane Mallarmé’s and Paul Éluard’s symbols. The research is based on three collections of poems, “Poésies” by Stéphane Mallarmé, “Capitale de la douleur”and “L’amour la poésie” by Paul Éluard. In the theoretical part the fundamental theories of symbol are studied, as well as the history, the characteristics and the poetic techniques of two literary movements - Symbolism and Surrealism. The practical part includes the semiotic, structural and descriptive analysis of Stéphane Mallarmé’s and Paul Éluard’s poems and the comparative analysis of the nature and functions of symbols. The results of this research show that most of Stéphane Mallarmé’s symbols assume a semantic analogy between two concepts, although Paul Eluard’s symbols are more unconscious and tend to assimilate two semantically opposites words. This paper contains 113 pages, 17 tables, 2 diagrams, 4 annexes and 132 bibliographical sources.