Show simple item record

dc.contributor.advisorBičevskis, Raivis
dc.contributor.authorEglītis, Kaspars
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
dc.date.accessioned2018-01-26T02:01:23Z
dc.date.available2018-01-26T02:01:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other62048
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37937
dc.description.abstractVolfganga Velša dzirdes kultūras jēdzienā ir ietverta metateorētiska Rietumu kultūras filozofijas kritika, apspriežot Rietumu filozofiskajā diskursā izveidojušās okulārcentriskās tendences. Abām maņām ir atšķirīgi fenomenoloģiskie apraksti: dzirde iesaistās pasaulē, uzklausa un ieklausās, nevis, kā to dara redze, objektivizē, distancējas un sniedz prioritāti subjektu-objektu attiecībām. Tā rezultātā, sākot ar senajiem grieķiem un kulminējot apgaismības laikmetā, redzes metaforas filozofijā ir veidojušas ne tikai Rietumu epistemoloģiskās, bet arī sociālās, kulturālās un ētiskās nostādnes. Atsacīšanos no redzes hegemonijas jeb okulārcentrisma mūsu filozofiskajā valodā Velšs uzskata par nepieciešamu un neizbēgamu. Pāreja ir būtiska pasaules izdzīvošanas izredzēm un ir nozīmīgs mēģinājums turpināt modernisma lielo naratīvu kritiku. Lai gan ideja par redzes primaritāti nav Velša oriģinālizgudrojums, viņa „Estētikas robežceļi” ir pirmā latviešu valodā izdotā grāmata par dzirdi kultūrfilozofiskā izpratnē.
dc.description.abstractWolfgang Welsch’s concept of listening culture implies a metatheoretical criticism of Western philosophy, especially regarding the historical ocularcentric tendencies in the Western philosophical discourse. Both senses have different phenomenological differences: hearing participates in the world, it hears others out and listens, unlike vision which tends to objectify, distances the viewer from the object and gives primacy to subject-object relations. As a result, beginning with the Ancient Greeks and reaching its climax in the Enlightenment, sight-related metaphors in Western philosophy have influenced not only its epistemological, but also social, cultural, and ethical paradigms. For Welsch, the rejection of the hegemony of vision or, in other words, ocularcentrism in our philosophical language is crucial and inescapable. The shift is relevant for the chances of global survival and it is a significant attempt at continuing the criticism of the modern grand narratives. Even though his ideas about the hegemony of vision are not entirely Welsch’s own invention, his book „Borderlands of Esthetics” („Grenzgänge der Ästhetik”) is the first text on listening from a culture-philosophical standpoint available in Latvian.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectFilozofija
dc.subjectVolfgangs Velšs
dc.subjectkontinentālā filosofija
dc.subjectokulārcentrisms
dc.subjectkultūras kritika
dc.subjectpostmodernisms
dc.titleVolfganga Velša dzirdes kultūras koncepts
dc.title.alternativeThe concept of “Culture of Listening” of Wolfgang Welsch
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record