Ķīnas pazīstamāko Tūkstoš Budu alu mākslas un arhitektūras vēsture
Author
Bernere, Paula
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Jermaka, Karīna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma “Ķīnas pazīstamāko Tūkstoš Budu alu mākslas un arhitektūras vēsture” veltīta Ķīnas teritorijā esošo klintīs cirsto alu arhitektūras un mākslas vēstures izpētei. Bakalaura darba mērķis ir, balstoties uz pieejamajiem materiāliem, izpētīt Tūkstoš Budu alu arhitektūru un tajās atrodamos mākslas darbus dažādos laika posmos Ķīnas vēsturē, kā arī apskatīt budisma ienākšanu Ķīnā un tā ietekmi uz ķīniešu domāšanu un kultūru, jo līdz ar budisma mācības izplatīšanos, Ķīnā sākās grandiozu, Budam veltītu kulta celtņu būvniecība. Visas šīs celtnes bija rotātas ar neskaitāmām skulptūrām un gleznojumiem, kas sintezēja vienā veselā arhitektūru, tēlniecību, glezniecību un arī dabu. Darba gaitā tiek apskatīta budisma ienākšana Ķīnā un tā pastāvēšana dažādu dinastiju valdīšanas laikā. Tiek aplūkota Tūkstoš Budu alu veidošanās vēsture, apskatot trīs no senajiem alu tempļiem – Juņgan alas, Lunmeņ alas un Duņhuan jeb Mogao alas un izpētīta alu arhitektūra un māksla, to mainība un pilnveidošanās vēstures gaitā Bakalaura darbs sastāv no 3 daļām, 9 nodaļām. Darba 1. daļā aprakstīta budisma nonākšana un izplatīšanās Ķīnā. Darba 2. daļā ir apskatīti trīs no Tūkstoš Budu alu tempļiem, pievēršot uzmanību to veidošanās vēsturei, izvietojumam un kultūras mantojumam. Darba 3. daļā ir veltīta Tūkstoš Budu alu arhitektūrai un tajās esošajai budisma mākslai - īpašu uzmanību pievēršot tēlniecībai un glezniecībai, jo ķīniešu budisma kulta figurālā māksla ir pārstāvēta ar patiesi iespaidīgu daudzumu skulpturālu un glezniecības mākslas priekšmetiem, kuri ir iekļauti dažāda tipa budistu svētvietu (klosteru, tempļu u.c.) noformējumā, kā arī mājas altāru un lūgšanu vietās. Darba apjoms ir 40 lpp. The title of this thesis is „History of Art and Architecture of the Most Famous Thousand Buddha Caves in China”, and it is devoted to study the history of architecture and art of the carved caves in the rocks in the territory of China. The aim of thesis is to research, based on the available materials, the history of Thousand Buddha Caves and the works of art found therein at various times in Chinese history, as well as to see the arrival of Buddhism in China and its influence on Chinese thought and culture, as with the spread of Buddhist teachings, grand buildings, devoted to Buddha, began in China. All of these buildings were decorated with countless sculptures and paintings, which syntesized in one whole architecture, sculpture, paintings and also nature. The arrival of Buddhism in China and its existence during the reign of various dynasties is being viewed during the course of work. The history of the Thousand Buddha Caves is viewed by looking at three of the ancient temple caves – Yungang Caves, Longmen Caves and Dunhuang or Mogao Caves, and explored the architecture and art of caves, their variability and perfection in the course of history. The work consists of three parts, nine sections. Part 1 describes the arrival and spread of Buddhismin China. Part 2 views three of the Thousand Buddha Cave Temples, focusing on their history of formation, placement and cultural heritage. Part 3 is dedicated to the architecture of Thousand Buddha Caves and the Buddhist art in it – with particular attention to sculpture and painting, since the figurative art of Chinese Buddhist cult is being represented by truly impressive amount of sculptural and artistic objects which are included in various forms of Buddhist sanctuary (monasteries, temples, etc.), as well as in home altars and prayer places. The total amount of the work is 40 pages.