• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vokālais burdons latviešu tradicionālās mūzikas interpretācijās 21.gadsimta amatierierakstos

Thumbnail
View/Open
306-65378-Abele_Ilga.Valodze_ia14023.pdf (774.4Kb)
Author
Ābele, Ilga Vālodze
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Muktupāvels, Valdis
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Folkloras pētnieku un mākslinieku vidū vēl joprojām izskan atšķirīgi viedokļi par to, vai tradicionālās kultūras materiālos balstīta muzikāla jaunrade ir vēlama un kādiem būtu jābūt tās priekšnosacījumiem. Ir daudz spēcīgu argumentu, kādēļ tradīcija jāsaglabā neskarta, kamēr par populāru tendenci kļūst tradicionālās kultūras elementu izmantošana laikmetīgā daiļradē. Par darba apskates objektu izvēlēta Latvijas reģionam raksturīgas tradicionālas vokālās daudzbalsības - burdona - izmantošana dažādos mūsdienu mūzikas amatierierakstos, kas analizēti, un mērķis ir analizēt apskatītās mūzikas autoru motivāciju laikmetīgā mūzikā izmantot šo arhaisku tradīciju, kā arī raksturot attiecīgās kultūrkopienas estētiskos, pasaules un vērtību uzskatus.
 
There is an active debate amongst folklorists and artists whether there is a place for contemporary music that is based in traditional music and what prerequisites should apply to it. Although many strong arguments for keeping traditional music unaltered have been made at the same time the use of elements of traditional culture in modern music has become a popular tendency. This research paper focuses on the traditional vocal polyphony – drone – that is characteristic of the region of Latvia and its use in modern music. The aim of the paper is to analyze the motives behind the use of such an archaic tradition in modern music as well as to characterize values, the aesthetic and world views of the culture-community of musicians who incorporate this tradition.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39070
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV