Taisnīgums Platona dialogā "Valsts"
Author
Vēbere, Māra Maija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Rotkale, Līva
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Platona dialogs Valsts ir viens no nozīmīgākajiem antīkajiem filozofiskajiem darbiem, kurā izteiktās domas tiek apspriestas ļoti aktīvi vēl līdz mūsdienām. Veicot oriģinālteksta leksikas analīzi, kas izmantota taisnīguma jēdziena paskaidrošanā, bakalaura darbs pievēršas Platona izpratnei par taisnīgumu un tam, kā taisnīgums izpaužas gan cilvēkā, gan valstiskā veidojumā. Darbs veltīts Platona skatījumam uz valstī esošo kārtu – ražotāju, sargu un likumdevēju – dabisko izveidošanos, aplūkota to nozīme un vieta valstiskajā sistēmā un katras kārtas sava dabas noteiktā darba darīšana, nejaucoties svešos darbos. Šīs sistēmas saglabāšana ir atslēga taisnīguma nodrošināšanai valstī. Līdzīgi arī notiek pievēršanās dvēseles sistēmai un tās trim daļām – kārīgajai, dedzīgajai un saprātīgajai. Tiek apskatīts, kā Platons taisnīgumu saista ar sistēmas – valsts vai cilvēka dvēseles – iekšējo (nevis ārējo) darbību. Cilvēkam, tāpat kā valstij, ir jābūt taisnīgam savā attieksmē un darbībā vispirms pret sevi, nevis citiem, un tikai caur to ir iespējams sasniegt indivīda un visas polisas laimi. Plato’s dialogue Republic in one of the most important philosophical works in ancient world. The thoughts expressed in it have been discussed immensely even today. This bachelor’s thesis, through a study of the original Greek vocabulary , which is used for explaining the concept of justice, turns its focus on Plato’s conception of justice and investigates how justice manifests itself in a person and in the state. This thesis inspects Plato’s conception of classes in the state (producers, auxiliaries, and guardians), their natural formation, their meaning and place in the system of the state, and the importance of doing one’s own natural work without meddling in the works of others. The preservation of this system is key to secure justice in the state. Of analogous importance is the preservation of the system of the human soul and its three parts – desire, spirit and reason. It has been looked at how Plato connects justice with system’s internal (as apposed to external) operation, regardless whether it is the state or the human soul. A human being, just like the state, has to be just in their attitude and action first of all towards themselves rather than towards someone else, and only through this it is possible to reach happiness both of the individual and of the whole state.