Ierobežotājpartikulu sintaktiskais un pragmatiskais aspekts latviešu valodā
Author
Puriņa, Ksenija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Lokmane, Ilze
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbs “Ierobežotājpsrtikulu sintaktiskais un pragmatiskais aspekts latviešu valodā” pievēršas ierobežotājpartikulu tikai, tik, vienīgi, vien kā komunikatīvi nozīmīgu daļiņu pētīšanai latviešu valodā. 20.gs. valdošās leksikogrāfijas un leksikoloģijas tendences ir būtiski ietekmējušas to, kā partikulas tikušas analizētas un kategorizētas, un galvenokārt tās ir tikušas kategorizētas pēc semantiskiem principiem, bet nav tikusi pienācīgi novērtēta to polifunkcionalitātes, polisēmijas problemātika, spēja iesaistīties teikuma komunikatīvās struktūras veidošanā. Šis darbs savā veidā gan uzdod šos jautājumus, gan savā attīstības gaitā meklē atbildes uz tiem. Ierobežotājpartikulas analīzes gaitā tika atzītas par piederīgām teikuma komunikatīvajai struktūrai, un attiecīgi tikušas pētītas, izmantojot funkcionālās gramatikas un pragmatikas metodes, ir sniegts dziļāks ieskats to semantikā un sintaktiskajās funkcijās. Maģistra darbs uzskatāms par ieguldījumu partikulu pētīšanas jaiutājumos latviešu lingvistikā, un perspektīvā varētu tikt turpināts, jo darbā apskatītie jautājumi paliek aktuāli. Master thesis “Syntactic and Pragmatic Aspect of Restrictive Particles in Latvian” focuses on research of restrictive particles tikai, tik, vienīgi, vien (‘only’) as essential building elements for communicative sentence structure in Latvian. Leading tendencies of lexicography and lexicology have affected the way they have been analysed and categorized, and mainly it has been done by focusing on their semantics, but their polisemantic and polifunctional features and their ability to interact with communicative sentence structure have remained without proper examination. This master thesis, in its own way, asks these questions and, within its development, is seeking for the answers. During the analysis of the restrictive particles, they were recognized to belong to the communicative structure of the sentence, and have been studied accordingly by using functional grammar and pragmatic methods to gain a deeper insight into their semantics in a broader sense and syntactic functions. Questions relevant to particle analysis remain to be examined.