Show simple item record

dc.contributor.advisorMarnauza, Māraen_US
dc.contributor.authorGžibovskis, Tālisen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-01-12T06:49:23Z
dc.date.available2015-01-12T06:49:23Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.other13568en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4557
dc.description.abstractANOTĀCIJA Tāļa Gžibovska promocijas darbs mūzikas pedagoģijā „Jauniešu spēju attīstība sitaminstrumentu spēles apguvē” izstrādāts Latvijas Universitātes Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes Pedagoģijas nodaļā laika posmā no 2004.gada līdz 2008.gadam. Pētījuma objekts: sitaminstrumentu spēles apguves process. Pētījuma priekšmets: jauniešu spēju attīstība. Pētījuma mērķis: izpētīt un pārbaudīt jauniešu uzmanības, uztveres, domāšanas, atmiņas, reakcijas ātruma, kustību koordinācijas, roku smalko motoro spēju attīstību sitaminstrumentu spēles apguvē. Pētījuma hipotēze: jauniešu spējas attīstās efektīvāk, ja: jaunietis motivēti apgūst sitaminstrumentu spēli individualizētā mācību procesā; sitaminstrumentu spēles apguve balstās uz vienotību vispārējo un speciālo spēju attīstībā; sitaminstrumentu spēles apguves procesā īsteno vispārējo un speciālo spēju attīstības vingrinājumu sistēmu. Pētījuma bāze: Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskola, Rīgas 100. vidusskola, Rīgas Doma kora skola, Jelgavas Eksperimentālā mūzikas studija. Darba struktūru veido ievads, divas daļas, nobeigums, literatūras saraksts un 10 pielikumi. Teksts izklāstīts uz 188 lpp., literatūras sarakstā iekļauti 130 izdevumu nosaukumi, 10 pielikumi kopumā uz 54 lpp. Pētījuma 1. daļā „Jauniešu spēju attīstības teorētiskie pamati un specifika sitaminstrumentu spēles apguvē” analizēta vispārējo un speciālo spēju būtība un attīstība mūzikas pedagoģijas zinātnieku darbos. Teorētiski pamatotas mūziķu galvas smadzeņu strukturālās un funkcionālās īpatnības un darbība mācību procesā. Sitaminstrumentu spēle pētīta kā jauniešu muzikālās darbības un kultūras sastāvdaļa. Atklāta sakarība starp vispārējo un speciālo spēju attīstību sitaminstrumentu spēles apguvē. Noteiktas kustību koordinācijas spēju attīstības iespējas sitaminstrumentu spēles apguvē. 2.daļā „Jauniešu spēju attīstības iespējas sitaminstrumentu spēles apguves procesā” noteikti jauniešu spēju attīstības vērtēšanas kritēriji un to rādītāji, izstrādāta spēju attīstības vingrinājumu sistēma sitaminstrumentu spēles apguvē. Pētījumā veikta 27 abu dzimumu jauniešu no 15 līdz 27 gadiem uztveres, uzmanības, atmiņas, domāšanas, sensomotorās koordinācijas un roku smalko motoro spēju sākotnējā un atkārtotā vērtēšana trijās respondentu grupās ar Vīnes testu sistēmu, laika periodā no 2007.gada septembra sākuma līdz 2008.gada aprīļa beigām. Apkopojot rezultātus, secināts, ka eksperimentālās grupas dalībniekiem statistiski nozīmīgi bija uzlabojušies: labās rokas un rokas - plaukstas kustību ātrums, ka arī kreisās rokas stabilitātes rādītāji; sensomotorās koordinācijas spējas noteikšanas testa rezultāti; uzmanības noturības un koncentrēšanas spējas novērtēšanas testa rezultāti; reaktīvās stresnoturības spēju raksturojošie rādītāji; vizuālās atmiņas testa rādītāji.en_US
dc.description.abstractANNOTATION Tālis Gžibovskis' doctoral thesis "Development of Young People's Abilities in Learning to Play Percussion Instruments" in the area of music pedagogy has been worked out in the University of Latvia, Faculty of Pedagogy and Psychology, Department of Pedagogy during the period 2004-2008. Research object: the process of learning to play percussion instruments. Research subject: development of young people's abilities. Research objective: to study and test the development of young people's attention, perception, thinking, memory, reaction speed, movement coordination, fine motor skills of hands in the process of learning to play percussion instruments. Research hypothesis: young people's abilities develop more efficiently if they learn to play percussion instruments in a motivated way in an individually adapted study process; the process of learning to play percussion instruments is based on a unity of general and special abilities; a system of exercises for the development of general and special abilities is applied to the learning process in which the playing of percussion instruments is mastered. Research basis: Riga Teacher Training and Educational Management Academy, Riga Secondary School No. 100, Riga Dome Choir School, Jelgava Experimental Music Studio. The thesis consists of an introduction, two parts, conclusions, bibliography and 10 appendixes. The textual content has been laid out on 188 pages; there are 130 titles listed in the bibliography; the 10 appendixes are comprised of 54 pages. In the first part of the research named "Theoretical Background for the Development of Young People's Abilities and the Specifics in Learning to Play Percussion Instruments" the author analyses the essence and development of general and special abilities as discussed in the works of pedagogical scientists. Structural and functional peculiarities of musicians' brains and their operation during a study process have been theoretically substantiated. The process of playing percussion instruments has been studied as a component of young people's musical activities and culture. A link between the development of general and special abilities in learning to play percussion instruments has been discovered. Possibilities for developing the abilities for movement coordination in learning to play percussion instruments have been established. In the second part of the research named "Possibilities of Developing Young People's Abilities in the Process of Learning to Play Percussion Instruments" criteria for assessing the development of young people's skills and their indicators have been set. A system of exercises for developing abilities in the process of learning to play percussion instruments has been worked out. Initial and repeated assessment of the abilities related to perception, attention, memory, thinking, sensomotor coordination and fine motor skills of hands has been carried out with the help of Vienna test system in a respondent group consisting of 27 young people of both sexes aged from 15 to 27. When analysing the results, it has been concluded that the following parameters for the members of the experimental group indicate a statistically significant improvement: the movement speed of the right arm and hand as well as the stability of the left hand; test results establishing sensomotor coordination skills; test results assessing the ability to maintain attention and to concentrate; indicators characterising reactive stress resistance; indicators of visual memory tests.en_US
dc.language.isolaven_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.subjectNozaru (mūzikas) pedagoģijaen_US
dc.subjectBranch (music) pedagogy
dc.titleJauniešu spēju attīstība sitaminstrumentu spēles apguvēen_US
dc.title.alternativeDevelopment of Young Peoples Abilities in Learning to Play Percussion Instrumentsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record