• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Latvijas pārtikas ražošanas uzņēmumu konkurētspēja

Thumbnail
View/Open
13648-Ilze_Lapa_2009.pdf (2.216Mb)
Author
Lapa, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Šumilo, Ērika
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Mainoties pārtikas nozares attīstības virzienam pasaulē un Eiropas Savienībā, parādās jauni faktori, kas ietekmē pārtikas uzņēmumu konkurētspēju. Tādēļ aktuāls kļūs jautājums, vai Latvijas pārtikas uzņēmumi spēs saglabāt savu konkurētspēju un attīstīt darbību atbilstoši nozares izmaiņu prasībām. Pirmajā nodaļā pētīti uzņēmumu konkurētspējas teorētiskie aspekti un paradigmas maiņa konkurētspējas veidošanā: uz sadarbību balstīta pieeja un zināšanās balstīta konkurētspēja. Otrajā nodaļa veltīta pārtikas nozares raksturojumam un attīstības tendenču analīzei konkurētspējas kontekstā. Trešajā nodaļā veikta Latvijas pārtikas uzņēmumu aptaujas rezultātu izvērtēšana un datu apstrāde ar faktoranalīzes metodi. Veikta Latvijas pārtikas ražotāju konkurētspēju veidojošo faktoru interpretācija un analīze un noteikti iespējamie virzieni un priekšlikumi konkurētspējas veicināšanai.
 
Along with changes in Foods industry’s development direction in the World, new factors that influence competitiveness of enterprises appear. Thus the question of competitiveness maintenance and operation development according to requirements in the industry is very vital. The first chapter reviews theoretical aspects of enterprise’s competitiveness and paradigm’ change in the formation of competitiveness: cooperation based approach and competitiveness based on knowledge. The second chapter describes the industry and presents the analysis of development trends in the context of competitiveness. In the third chapter the evaluation of questionnaire’s results of Latvia’s food enterprises and analysis of data with factor analysis method are done. The interpretation of Latvia’s food producers’ competitiveness forming factors is presented and proposals for competitiveness stimulation are offered. The paper consists of 181 pages, 71 tables, 40 charts, 27 appendixes, 251 titles in bibliography.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4559
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1372]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV