Show simple item record

dc.contributor.advisorKincāns, Vladimirsen_US
dc.contributor.authorBriška, Ilzeen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-01-12T06:49:29Z
dc.date.available2015-01-12T06:49:29Z
dc.date.issued2011en_US
dc.identifier.other16942en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4590
dc.descriptionElektroniskā versija nesatur pielikumusen_US
dc.description.abstractANOTĀCIJA Ilzes Briškas promocijas darba „Topošo skolotāju profesionālo vērtību veidošanās mākslinieciski radošā darbībā” mērķis ir topošo skolotāju profesionālo vērtību attīstības mērķtiecīgas sekmēšanas iespējas augstskolas studiju procesā, kā pedagoģisku līdzekli piedāvājot mākslinieciski radošu darbību vizuālajā mākslā. Pētījuma gaita un tā rezultāti izklāstīti 4 nodaļās. Pirmajā nodaļā izzināta skolotāju profesionālo vērtību būtība un struktūra, formulēta to definīcija. Ņemot vērā skolotāja subjektīvo nozīmību, profesijas objektīvos struktūrkomponentus un aktuālos izglītības mērķus, izveidota kritēriju un rādītāju sistēma skolotāja profesionālo vērtību noteikšanai. Otrajā nodaļā analizēts studentu vērtību attīstības psiholoģiskais un pedagoģiskais pamatojums. Pamatojoties uz darbības teoriju, konstruktīvistiskiem didaktiskiem modeļiem un studentcentrētu pieeju konstruēts pedagoģiskās darbības procesuāls modelis topošo skolotāju profesionālo vērtību attīstībai augstskolas studiju procesā. Trešajā nodaļā atspoguļota mākslinieciski radošās darbības specifikas analīze no vērtību attīstības procesa un skolotāja profesionālo vērtību satura viedokļa. Definēti mākslinieciski radošās darbības struktūrkomponenti un kritiski analizētas to mijattiecības dažādu mākslas pedagoģijas modeļu un pieeju ietvaros. Izveidota mākslinieciski radošās darbības holistiska struktūra iekļaušanai pedagoģiskās darbības modelī. Ceturtajā nodaļā aprakstīts empīriskais pētījums. Pētījumā noteikts topošo skolotāju profesionālo vērtību līmenis. Izmantojot kvantitatīvo un kvalitatīvo datu triangulāciju pierādītas tā pozitīvas korelācijas ar studentu mākslinieciski radošās darbības pieredzi. Analizējot intervijas, izzināts studentu vērtību veidošanās process mākslinieciski radošas darbības studijās, atklāti pedagoģiskās darbības objektīvie komponenti, kas ir iespaidojuši topošo skolotāju profesionālo vērtību attīstību mākslinieciski radošā darbībā. Pierādīts, ka topošo skolotāju profesionālās vērtības mākslinieciski radošajā darbībā pilnveidojas, ja students gūst radoša procesa un estētiskā pārdzīvojuma pieredzi; ja students izvērtē savas radošās darbības emocionālo ievirzi un subjektīvo jēgu; ja studiju saturā mākslinieciski radošā darbība ir iekļauta kā mākslas darba radīšanas, personības pašizpausmes un dzīves konteksta komunikācijas vienots veselums. Darba pamatteksts ir izklāstīts 220 lapaspusēs, to ilustrē 16 attēli un 54 tabulas un 3 pielikumi. Izmantoto dokumentu un zinātniskās literatūras sarakstā ir 276 nosaukumu, t.sk, 180 svešvalodās.en_US
dc.description.abstractANNOTATION of promotional paper by Ilze Briška “Development of student teachers’ professional values in artistic creativity” The goal of the promotional research is to investigate the opportunities of purposeful fostering the development of teacher students’ professional values in their professional studies. As pedagogical mean for it the artistic creativity in visual art is offered. The first chapter defines teacher’s professional values and states criteria for their measurement, in accordance with subjective sense of the individual teacher, the objective structure of teacher’s profession and actual principles of education. In second chapter the psychological and pedagogical basis for students’ values development in pedagogical action are discussed. On the basics of constructivist didactic models, student-centred approach and theory of action the process model of pedagogical action for students’ values development is built. The third chapter contains the analysis of artistic creativity from the perspective of process of values development and the content of teachers’ professional values. The original holistic structure of artistic creativity is constructed, what is usable for fostering students’ holistic experience of aesthetic feelings, experience of creative process and self-efficacy - experience, what are necessary for the values development. In the fourth chapter the empiric research is described. The statement, that the progress of student teachers’ professional values is promoted by their experience of aesthetic feelings, reflection of emotional trend and subjective sense of this experience and sharing their experience with significant others in studies of artistic creativity, is proved. The conclusions present findings, problems and recommendations for practical implementation and further researches. The volume of work is 220 pages, including 16 pictures, 54 tables and 3 appendixes. The list of bibliography contains 276 units.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.subjectIzglītība, pedagoģija un sportsen_US
dc.titleTopošo skolotāju profesionālo vērtību veidošanās mākslinieciski radošā darbībāen_US
dc.title.alternativeDevelopment of student teachers’ professional values in artistic creativityen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record