• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studentu uzņēmības veicināšana studiju procesā

Thumbnail
View/Open
17879-Karine_Oganisjana_2010.pdf (1.374Mb)
Author
Oganisjana, Karine
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Koķe, Tatjana
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Promocijas darba mērķis ir izpētīt uzņēmības būtību un tās pedagoăisko izpratni, izstrādāt un aprobēt studentu uzņēmības veicināšanas mācīšanās modeli studiju procesā augstskolā. Uzņēmības būtības atklāšanai izmantoti uzņēmējdarbības un uzņēmējspējas pētījumi ar tālāku to konteksta paplašināšanu no ekonomiskās uz visām cilvēka aktivitāšu sfērām. Parādīts, ka uzņēmība ir dinamiska sistēma, kas jāaplūko un jāattīsta holistiski. Noteicot uzņēmības struktūru un tās komponentu cēloļsakarīgās saites, izstrādāts "Holistiskais uzņēmības strukturālais funkcionālais modelis". Parādīts, ka studentu uzņēmību var veicināt, ja studiju process tiek organizēts kā uzņēmējdarbības process, kurā studenti mācās darot, reflektējot un balstoties uz savu pieredzi, kā arī izmantojot savas zināšanas reālās dzīves problēmu risināšanai un jaunu vērtību radīšanai.
 
The aim of the PhD research is to study the matter of enterprise and develop its pedagogical conception, elaborate and test students' enterprise promoting learning model in study process. Researches in entrepreneurship were used to study enterprise provided that the context was further expanded from economy to all spheres of individual's activities. It was shown that enterprise is a dynamic system to be treated and developed holistically. Having determined the components of enterprise and causal relations among them "Holistic structural–functional model of enterprise" was elaborated. In order to promote students' enterprise, studies should be organised like entrepreneurship process in which students learn by doing, reflecting, based on their experience by using their knowledge for solving real life problems and creating new values. Key words: enterprise, entrepreneurship, holistic approach, study process in higher education institution
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4628
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1374]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV