• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mācīšanās no eksistenciālās pieredzes dzīves kvalitātei

Thumbnail
View/Open
298-68765-Veide_Martins_mv12095.pdf (7.503Mb)
Author
Veide, Mārtiņš
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rutka, Lūcija
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma aktualitāti nosaka tas, ka, neskatoties uz plašo izglītības virzienu apjomu gan eksaktajās, gan humanitārajās, gan starpnozaru sfērās, ko piedāvā izglītības iestādes Latvijā, lielākoties paliek neatbildēti svarīgi jautājumi par cilvēka eksistenci. Pētījuma mērķis ir apzināt ar eksistenciālo pieredzi saistītos dzīves kvalitātes veidošanās pedagoģiskos nosacījumus un izpētīt tās subjektīvo novērtējumu mācīšanās procesā. Pētījuma rezultātā pamatota eksistenciālisma pieejas būtība un nepieciešamība pedagoģijā, mācīšanās specifika no eksistenciālās pieredzes, formulētas dzīves kvalitātes subjektīvā novērtējuma kategorijas eksistenciālās pieejas skatījumā, pamatota saikne starp dzīves kvalitātes subjektīvo novērtējumu un pašizziņu, kā arī aprakstītas sakarības starp mācīšanās motivāciju un priekšstatiem par savu eksistenci. Atslēgvārdi: mācīšanās, eksistenciālā pieredze, dzīves kvalitāte, subjektīvais novērtējums, eksistenciālā pedagoģija
 
The topicality of the research is determined by the fact that despite the extensive scope of education offered by the Latvian education institutions, for most part the important questions about human existence remain largely unanswered. The aim of the research is to identify the pedagogical conditions related to the existential experience in the formation of the life quality and to study its subjective evaluation in the learning process. The research results substantiate the essence and necessity of the existentialist approach in pedagogy and the learning specifics from the existential experience. The categories of the subjective evaluation of life quality in the view of existential approach are formulated, a link between subjective evaluation of life quality and self-knowledge is justified, as well as the relationship between learning motivation and subjective evaluation of one’s own existence is described. Keywords: learning, existential experience, life quality, subjective evaluation, existential pedagogy
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/46500
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1372]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV