Latvijas mazo uzņēmumu vadīšanas īpatnības
View/ Open
Author
Kantāne, Ināra
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Sloka, Biruta
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Mazie uzņēmumi veido lielāko daļu uzņēmumu Latvijā, un tajos ir nodarbināti
vairāk nekā puse iedzīvotāju darbspējīgā vecumā. Mazo uzņēmumu attīstības jautājumi
ir īpaši aktuāli situācijā, kad globalizācijas rezultātā pieaugusi starptautiskā
konkurence, augušas kvalitātes prasības produktiem un pakalpojumiem, pieaudzis
bezdarbs. Pasaulē veiktie zinātniskie pētījumi liecina, ka vāja mazo uzņēmumu vadīšana
ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ uzņēmumu darbības rezultāti pasliktinās
un uzņēmumi tiek likvidēti.
Promocijas darba mērķis ir izpētīt mazo uzņēmumu vadīšanu nozīmīgi ietekmējošos
faktorus un to savstarpējās ietekmes kopsakarības, izpētīt mazo uzņēmumu
vadītāju uzskatus par izglītības un prasmju uzņēmuma vadīšanā nozīmīgumu, atklāt
iespējas mazo uzņēmumu vadīšanas pilnveidošanai.
Promocijas darba pirmajā nodaļā analizēta akadēmiskā literatūra un jaunākie
zinātniskie pētījumi par mazo uzņēmumu vadītāju zināšanu un prasmju nozīmīgumu
uzņēmuma vadīšanā, vadītāja personisko īpašību nozīmīgumu, mazo uzņēmumu
vadīšanas īpatnībām, kā arī ārējās vides ietekme uz mazo uzņēmumu vadīšanu.
Nodaļā analizēti zinātniskie pētījumi par uzņēmuma klimata nozīmīgumu uzņēmumos
un to ietekmējošiem faktoriem, kā arī par zināšanu vadības nozīmīgumu organizācijās
un zināšanu vadības nepieciešamību mazos uzņēmumos.
Otrajā nodaļā pētīta mazo uzņēmumu attīstība un īpatnības Latvijā, izpētīta valdības
politika mazo uzņēmumu atbalstam, analizēti valsts atbalsta pasākumi un ES
fondu atbalsts maziem uzņēmumiem, analizēta uzņēmējdarbības izglītības īstenošana
augstākās izglītības iestādēs.
Promocijas darba trešajā nodaļā autore pētījusi, kā uzlabot mazo uzņēmumu
vadīšanu Latvijā. Izpētīti ir mazo uzņēmumu vadītāju uzskati par uzņēmējdarbības
izglītības un pieredzes nozīmīgumu. Noskaidrots, kādi ir mazo uzņēmumu vadītāju
uzskati par apmācību, motivācijas un komunikācijas nozīmīgumu uzņēmumā. Analizētas
vadītāju uzskatu atšķirības Latvijas reģionos, kā arī tautsaimniecības nozaru
griezumā un arī atkarībā no uzņēmuma lieluma un vadītāja dzimuma. Izpētītas
vadītāju apmācību, motivācijas, komunikācijas nozīmīguma vērtējumu savstarpējās
sakarības un saistība ar uzņēmuma inovatīvās darbības vērtējumu. Pētīta interneta
lietošanas aktivitāte mazos uzņēmumos, sīkāk izpētītas interneta lietošanas aktivitātes
atšķirības Latvijas reģionos, kā arī atkarībā no nozares un uzņēmuma lieluma.
Nodaļā analizēti mazo uzņēmumu vadītāju viedokļi par valsts atbalsta pasākumu,
nodokļu politikas, finanšu resursu pieejamības, ārējās vides stabilitātes, administratīvo
procedūru, kā arī informācijas pieejamības atbalsta pasākumiem nozīmīgums.
Noteikti galvenie spēki, kas ietekmē mazos uzņēmumus. Pamatojoties uz zinātniskās
literatūras analīzi un empīriskā pētījuma rezultātiem, atklātas mazo uzņēmumu vadīšanas
pilnveidošanas iespējas.
Promocijas darba pamata saturs ir izklāstīts 194 lappusēs. Darbā ievietoti 28 attēli
un 11 tabulas. Literatūras un avotu sarakstā iekļautas 228 vienības. Promocijas
darbam ir 7 pielikumi. Small enterprises account for the majority of enterprises in Latvia and employ
more than a half of the working age population. The development issues of the small
enterprises are particularly topical in the situation when as a result of globalization
international competition has increased, higher quality is required from products
and services, qualification requirements towards businesses are becoming tenser, and
there has been a rise in unemployment. The globally conducted scientific research
suggests that poor management of small businesses is one of the key reasons why the
performance of these enterprises is deteriorating and the businesses are liquidated.
The aim of the promotion paper is to study the factors which considerably
influence the management of small businesses and regularities of their mutual
interaction and to study the opinions of the managers of small businesses about the
role of education and skills in corporate management and identify the opportunities
for the improvement of corporate management.
The first chapter of the promotion paper analyses academic literature and latest
scientific research on the role of a small business managers’ knowledge and skills
of corporate management, the importance of the manager’s personal qualities, key
actions of small business managers in managing their enterprises as well as the
influence of the external environment on the management of small businesses. The
chapter analyses the research on the corporate climate in small enterprises and the
factors influencing the climate as well as the importance of knowledge management
as well as the role of knowledge management in organizations and the need for
knowledge management in small businesses.
The second chapter explores the development and peculiarities of small
businesses in Latvia and studies the government policy for the support of small
businesses as well as analyses the national support measures and EU support to
small enterprises. The chapter also deals with the implementation of business
administration education in the tertiary and vocational education institutions in the
study programmes not focusing on economics and business administration.
In the third chapter of the promotion paper the Author has studied the
possibilities of improving the management of small businesses in Latvia. The
research has also been made of the opinions of the small business managers about
the importance of business management education and experience. The Author has
studied and identified the opinions and differences in the opinions of small business
managers about the role of training, motivation and communication in an enterprise.
The differences of opinions have been examined in the cross-section of the regions
of Latvia and industries as well as depending on the size of the enterprise and the
manager’s gender. The Author has studied the mutual correlations and relations
of the assessments of training, motivation and communication importance on the
innovative performance of a company. Other aspects under study are the intensity
of the use of the Internet in small enterprises, differences in the intensity of using
the Internet in the regions of Latvia as well as depending on the industry and size of
the enterprise. The chapter analyses the opinions of small business managers about
54
the influence of state support measures, tax policy, availability of financial resources,
stability of the external environment, influence of administrative procedures as well
as availability of information on support measures. The Author has identified the key
forces influencing small enterprises. Based on the analysis of scientific literature and
empirical research results improvement opportunities of small business management
have been revealed.
The main contents of the promotion paper covers 190 pages. It contains 28 figures and 11 tables. The list of references contains 228 items.