Patiesības pieredzes iespējamība valodiskumā
View/ Open
Author
Kiope, Māra
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Kūle, Maija
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Latvijas Universitāte
Vēstures un filozofijas fakultāte
Filozofijas vēstures katedra
Māra KIOPE
Patiesības pieredzes iespējamība valodiskumā
Promocijas darba filozofijas nozarē filozofijas vēstures apakšnozarē
anotācija
Promocijas darbs ir veltīts patiesības jautājuma atklāšanai modernajā filozofijā. Izmantojot XX
gadsimta izcilo filozofu M. Heidegera un H. G. Gadamera pieeju, patiesības problēmas risinājums ir
skatīts Eiropas hermeneitikas tradīcijā. Tajā dominē esamības patiesības paradigma, kas iegūst
klasisko veidolu līdz ar patiesības tradicionālā koncepta izveidi svētā Akvīnas Toma filozofijā.
Promocijas darba otrajā daļā parādīts, kā modernajā filozofijā ir notikusi patiesības problēmas
pārvirze uz valodiskumu. M. Heidegera un H. G. Gadamera filozofijas izpēte ļauj ieraudzīt
valodiskumu kā patiesības pieredzes iespējamību.
Promocijas darbs noder kā teorētiskais pamatojums patiesības kā vērtības izpratnei, kas rosinātu
akadēmiskās diskusijas un diskursu publiskajā telpā un veicinātu Latvijas vērtīborientējošās izglītības
sistēmas pilnveidi. Māra KIOPE
Possibility of the Truth Experience in Linguisticality
Annotation
The Doctoral Work is dealing with the problem of Truth in nowdays Philosophy, with special
reference to hermeneutical approaches of M. Heideger and H.-G. Gadamer. Following the
hermeneutical thought Experience of Truth appears to be possible in Linguisticiality, as language
makes possible all the times in the present, and so the Truth Experience is real experience for it’s
repeatedness in language.
The Gadamer’s concept of Linguisticiality identifies ontology of language as basic characteristics
of Human Being. Linguisticiality reveals itself as the environment of intellectual understanding as well
in the philosophy of XXth century as in philosophy of st. Thomas Aquinas, who worked out so
called traditional definition of Truth as adaequatio intellectus et rei.
This allows to conclude that the possibility of Truth Experience into Linguisticiality may serve as
fundamental conceptual approach to analysis of the Truth problem in philosophy.