Zīmju sistēmas Raiņa darbu skatuves versijās (2017-2018)
Author
Lūse, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Ulberte, Līga
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā tiek aplūkota semiotika kā zinātnes nozare, kas pēta zīmes un zīmju sistēmas. Darba pētniecisko pamatu veido Raiņa darbu “Daugava”, “Zelta zirgs”, “Pūt, vējiņi!” simbolu analīze, savukārt teorētisko materiālu veido zinātniskie raksti un izrāžu recenzijas. Semiotikas metode tiek izmantota konkrētu izrāžu analīzē: Dudas Paivas Leļļu teātra izrādē “Zelta Zirgs”, Latvijas Nacionālās bibliotēkas projektā “Stikla kalns. Daugava.” un divās Nacionālā teātra izrādēs – Elmāra Seņkova “Pūt, vējiņi!” un Reiņa Suhanova “Antiņš. Zelts. Kalns.” Pētījuma mērķis ir meklēt un analizēt Raiņa darbu skatuves versiju vizuālās un akustiskās zīmes, kā arī meklēt zīmju skaidrojumus un asociācijas vēstures un mūsdienu kontekstā. Bakalaura darbā izpētītas dažādas telpas un aktieru noteiktās vizuālās un akustiskās teātra zīmes, kurām tiek sniegts skaidrojums un analīze. In bachelor thesis semiotics is being viewed as a science, which studies signs and sign systems. The explorative grounds are based on the analysis of Rainis works: dramatic poem “Daugava”, plays “Zelta zirgs” and “Pūt, vējiņi!” Scientific articles and play reviews have been chosen as the source of the theoretical material. Semiothic method is being used in following performance analyses: Duda Paiva’s performance “Zelta zirgs” in Latvian Puppet Theatre, project “Stikla kalns. Daugava.” in National Library of Latvia and in two performances of Latvian National Theatre: Elmārs Seņkov’s “Pūt, vējiņi!” and Reinis Suhanov’s “Antiņš. Zelts. Kalns.” The goal of the thesis is to search and analyze visual and acoustic signs of stage works of Rainis, as well as searching meanings and associations of signs in context of history and nowadays. In bachelor thesis are researched several space, visual and acoustic signs of theatre determined by actors, which are analyzed and explained.