Pusaudžu pašefektivitāte, eksternalizētas un internalizētas problēmas ģimenes psiholoģiskās vides kontekstā. Longitudināls pētījums
View/ Open
Author
Ļubenko, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
ANOTĀCIJA
Promocijas darba mērķis ir veikt longitudinālu pētījumu par saistībām starp ģimenes psiholoģiskās
vides raksturojumiem, pusaudžu pašefektivitātes pārliecībām un uzvedības izpausmēm, analizējot
iespējamas vienvirziena un divvirzienu saistības. Pētījuma izlasi veidoja 362 respondenti. Pētījumā
izmantotās metodikas: Jauniešu pašnovertējuma aptauja (Achenbach, 1991), Bērnu uztvertās
pašefektivitātes skala (Bandura, 2006) un Ģimenes klimata skala (Moos & Moos, 2002). Dati tika
ievākti divos etapos ar viena gada starpību. Pētījuma rezultāti norāda uz divvirzienu mijiedarbību
starp pētāmajiem ģimenes psiholoģiskās vides un pusaudža raksturojumiem. Tomēr var secināt, ka
pētāmajā izlasē pusaudžu problemātiskā uzvedība spēcīgāk ietekmē uztvertās ģimenes
psiholoģiskās vides rādītājus, nekā uztvertā ģimenes psiholoģiskā vide ietekmē pusaudžu
problemātisko uzvedību.
Atslēgas vārdi: eksternalizētas un internalizētas uzvedības problēmas; pašefektivitāte; ģimenes
psiholoģiskā vide. ABSTRACT
The goal ot the promotional thesis was to examine the longitudinal associations between family
psychological environment characteristics and adolescent self-efficacy and behaviour analyzing
possible unidirectional and bidirectional relations. The study sample included 362 adolescents. The
research methods were self-report questionnaires: The Youth Self Report (Achenbach, 1991), The
Children Perceived Self-efficacy Scale (Bandura, 2006) and The Family Environment Scale (Moos
& Moos, 2002). Data were collected in two assessments 1 year apart. The results indicate
bidirectional associations between assessed family environment and adolescents’ characteristics.
This study provided more evidence for child effect on family relationship quality rather than for the
effect of perceived family relationships on adolescent outcomes in the 1 year period.
Key words: externalizing and internalizing behaviour problems; self-efficacy; family psychological
environment.