• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidusskolēna literārās kompetences veidošanās

Thumbnail
View/Open
33573-Anita_Skalberga_2012.pdf (3.140Mb)
Author
Skalberga, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Andersone, Rudīte
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Anotācija. Anitas Skalbergas promocijas darbs „Vidusskolēnu literārās kompetences veidošanās” izstrādāts Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas nodaļā asociētās profesores Dr. paed. Rudītes Andersones vadībā laika posmā no 2008. līdz 2012. gadam. Promocijas darba mērķis ir izpētīt literāro kompetenci un izstrādāt teorētiski pamatotu un praksē pārbaudītu vidusskolēnu literārās kompetences modeli un kritērijus. Teorētiskā pētījuma rezultātā izstrādāta literārās kompetences definīcija, literārās kompetences modelis, literārās kompetences kritēriji, rādītāji un līmeņi. Empīriskā pētījuma rezultātā izpētīts vidusskolēna literārās kompetences līmenis atbilstīgi izveidotajiem kritērijiem un rādītājiem. Pētījuma rezultātā izveidoti ieteikumi literārās kompetences veidošanās veicināšanai literatūras apguvē vispārējās vidējās izglītības programmā. Atslēgvārdi: literārā izglītība, literārā kompetence, skolēns – lasītājs, vidusskolēns.
 
Annotation. Anita Skalberga’s promotion thesis Formation of High-school Student’s Literary Competence was researched in the University of Latvia, Pedagogy Department of the Faculty of Education, Psychology and Arts in he period of 2008 to 2012, supervised by Prof. Associate Dr. paed. Rudīte Andersone. The aim of the study is to research literary competence and to generate a theoretically verified and practically tested model and criteria of high-school student’s literary competence. As a result of theoretical research, definition of literary competence, model of literary competence and criteria, identifiers and levels of literary competence were developed. As a result of empirical research, the level of high-school student’s literary competence was defined, concordant with developed criteria and identifiers. Research resulted in suggestions for enhancement of the formation of literary competence in literary studies within the program of comprehensive education. Key-words: literary education, literary competence, pupil as a reader, high-school student
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4834
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1374]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV