• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Darbības vārdu savienojumi ar postpozīcijām veidi rakstos par jaunuzņēmumiem

Thumbnail
View/Open
306-71728-Kante_Justine_jk15063.pdf (895.9Kb)
Author
Kante, Justīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Karpinska, Laura
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Ziņu portāli ir vieni no izplatītākajiem informācijas avotiem, kuri informē par jaunākajām aktualitātēm pasaulē. Attiecīgi, ir ļoti svarīgi apzināt valodas lietojumu un tās atspoguļojumu ziņu rakstos. Tādēļ šī pētījuma mērķis ir pētīt valodas lietojumu rakstos par jaunuzņēmumiem, precīzāk, darbības vārdus ar postpozīcijām un to semantiskās un sintaktiskās īpašības. Lai sasniegtu mērķi, pētījums balstās uz 30 ziņu rakstiem par jaunuzņēmumiem, pēta 220 darbības vārdus ar pospozīcijām un to pielietojumu. Teorētiskā literatūra atklāja ka darbības vārdi ar postpozīcijām ir komplicēti to pārnesto nozīmju un gramatisko īpašību dēļ. Pētījuma rezultāti atspoguļo visbiežāk izmantotos darbības vārdus ar pospozīcijām un tie ir vārdi ar pārejošu pārnesto nozīmi.
 
News portals are among the main information sources for where to look for newest actualities world-wide. Accordingly, it is essential to acknowledge the use of the English language in news articles. Therefore, the research aims to investigate the language use in articles on startups, particularly, phrasal verbs and their semantic and syntactic features. To achieve the determined aim, research looks at 30 news articles on start-ups, where 220 phrasal verbs are encountered and analysed. The review of theoretical literature shows that phrasal verbs can be analysed in terms of idiomaticity, polysemy, synonymy, transitiveness and separability. The results demonstrate that transitive idiomatic is the most frequently used type of phrasal verbs.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/48507
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV