• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

7-gadīgo bērnu sociālā adaptēšanās 1.klasē skolā

Thumbnail
View/Open
44296-Liga_Aboltina_2014.pdf (6.490Mb)
Author
Āboltiņa, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Žogla, Irēna
Kaņepēja, Ruta Ināra
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Līgas Āboltiņos promocijas darbs pedagoģijas zinātnē skolas pedagoģijas apakšnozarē ” 7-gadīgo bērnu sociālā adaptēšanās 1.klasē skolā” izstrādāts LU PPMF Pedagoģijas nodaļā Dr.habil.paed. profesores Irēnas Žoglas vadībā. Pētījuma aktualitāti nosaka 7-gadīgā bērna sociālās vides maiņa no pirmsskolas uz skolu un gatavība mācību darbībai 1.klasē, kas atkarīga no sociālās adaptācijas procesa skolā. 7-gadīgā bērna sekmīga sociālā adaptēšanās būtību raksturo 7- gadīgo bērnu attīstības likumības un tām atbilstīgas pedagoģiskās darbības mijiedarbība. Pētījuma mērķis ir apzināt 7-gadīgu bērnu sociālās attīstības likumības sociālajā vidē, izpētīt 7-gadīgu bērnu sociālo pieredzi un vajadzību pēc pedagoga palīdzības, izstrādāt bērnu attīstības un pedagoģiskā procesa likumībās pamatotu un eksperimentāli pārbaudītu modeli 7- gadīgā bērna sociālās adaptēšanās pilnveidei.
 
The Doctoral thesis on school pedagogy of educational science – "7-Year-Old Children's Social Adjustment in the 1st Grade of School" – has been developed by Liga Aboltina at the UL FEPA under guidance of Prof. Dr.habil.paed. Irena Zogla. The topicality of the study has been determined by the change of a 7-year-old child's social environment from pre-school to school and the readiness to enter the 1st grade which depends on social adaptation process at school. Legitimacy of the 7-year-old children's development and thus appropriate interaction of pedagogical activity characterizes the essence of a 7-year-old child's successful social adjustment. The aim of the study is to identify the legitimacy of 7-year-old children's social development in social environment, to explore the 7-year-old children's social experience and the need for a teacher's assistance, as well as to develop a model that has been reasonably and experimentally verified in the legitimacy of children's developmental and educational process in order to improve the social adjustment of a 7-year-old child.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4949
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1376]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV