Pedagogu tālākizglītības pārvaldība nepārtrauktas profesionālās pilnveides nodrošināšanā
Автор
Zeiberte, Līvija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Blūma, Dainuvīte
Дата
2012Metadata
Показать полную информациюАннотации
ANOTĀCIJA. Promocijas darba „Tālākizglītības pārvaldība nepārtrauktas pedagogu profesionālās pilnveides nodrošināšanā” mērķis ir izpētīt pedagogu profesionālās pilnveides pārvaldības procesu tālākizglītībā un, pamatojoties uz teorētisko un empīrisko pētījumu rezultātiem, izstrādāt pedagogu tālākizglītības pārvaldības modeli un ieteikumus nepārtrauktas profesionālās pilnveides nodrošināšanai.
Pētījuma bāzi veido Latvijas vispārizglītojošo skolu pedagogi, tālākizglītības darba vadītāju un koordinatoru darbība pilsētās/rajonos/novados un IZM, ISEC un VISC Tālākizglītības un projektu nodaļas dokumenti.
Pētījuma gaitā tika analizēta zinātniskā literatūra, kas aplūko pedagogu tālākizglītības, nepārtrauktas profesionālās pilnveides, izglītības un tālākizglītības pārvaldības principus, koncepcijas, modeļus un sistēmas. Lai iegūtu konteksta raksturojumu, tika izpētītas Eiropas Savienības un Latvijas Republikas izglītības politikas nostādnes, kas raksturo pedagogu profesionālo pilnveidi un tālākizglītības pārvaldības sistēmas veidošanos Latvijā pēc 1991.gada.
Praktiski pētnieciskajā daļā tika veikta 2007.-2009.gada pedagogu tālākizglītības pārvaldības dokumentu analīze, kas ļāva novērtēt pārvaldības darbības posmu efektivitāti. Pedagogu profesionālo kompetenču pilnveides pārvaldības procesa dažādu aspektu izvērtēšana notika veicot pedagogu aptauju, organizējot ekspertu fokusgrupas diskusiju, tālākizglītības darba koordinatoru SVID analīzi un intervējot tālākizglītības organizāciju vadītājus.
Pētījuma rezultāti liecina, ka pārvaldība ir nepieciešama pedagogu profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanas metodoloģija. Izstrādātais nepārtrauktas pedagogu profesionālās pilnveides modelis balstās uz Vispārējās kvalitātes pārvaldības teorijas kvalitātes principu un pārvaldības cikla izmantošanu pedagogu tālākizglītības mērķu īstenošanā.
Darba apjoms ir 182.lpp.(bez pielikumiem). To veido ievads, sešas nodaļas un 18. pielikumi. Darbā izmantoti 357 literatūras un interneta avoti latviešu, angļu un krievu valodās. ANNOTATION. The promotion paper „Teachers’ further education management for continuous professional development” aims to investigate the management process of professional development of teachers and to develop a management model for further education of teachers and suggestions for ensuring continuous professional development, based on the results of theoretical and empirical research.
The research base is composed of teachers of Latvia’s general education establishments, the activities implemented by further education supervisors and coordinators in cities/districts/counties as well as the documentation issued by the Ministry of Education and Science of Latvia, the Centre for Curriculum Development and Examinations (ISEC), and the In-Service Training and Project division of National Centre for Education (VISC).
In the course of research the author analysed scientific literature related to the principles, concepts, models and systems for teachers’ further education, continuous professional development, education and further education management. In order to characterize and understand the context, the author analyzed the approaches to education policy in European Union and the Republic of Latvia, which characterise teachers’ professional development and the development of further education management system in Latvia after 1991.
The practical research part contains an analysis of teachers’ further education management documents allowing the assessment of the effectiveness of management stages. The various aspects of the management process of teachers’ professional competencies development were evaluated by surveying teachers, organizing debates in an expert focus group, performing SWOT analysis of work of further education coordinators and interviewing managers of organisations providing further education.
Results of the research indicate that management is a necessary methodology for providing development of professional competencies of teachers. The proposed model of continuous professional development is based on the TQM principle and using of the management cycle in implementing the objectives of further education of teachers.
The promotion paper contains 182 pages (excluding appendixes) and consists of the following parts: introduction, 6 chapters and 18 appendices. Overall, 357 scientific sources in Latvian, English and Russian were used to develop this paper.