• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virsraksti plašsaziņas līdzekļos pragmatiskā aspektā

Thumbnail
View/Open
306-78067-Kazoka_Dita_dk18090.pdf (1.103Mb)
Author
Kažoka, Dita
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Lokmane, Ilze
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba “Virsraksti plašsaziņas līdzekļos pragmatiskā aspektā” mērķis ir konstatēt virsrakstu attieksmes ar tekstu un konstatēt, kā atšķiras virsraksti pēc struktūras dažādos medijos. Darba teorētiskā daļa sastāv no atziņām par publicistikas stilu, pragmatiku, komunikatīvajiem un teikumu tipiem. Teikumu strukturālie tipi un izteikumu komunikatīvie tipi virsrakstos un to raksturīgās iezīmes analizētas ar aprakstošo metodi, bet ar salīdzinošo analīzi konstatētas atšķirības un līdzības starp dažādu mediju virsrakstiem. Ar anketēšanu noskaidrots lasītāju viedoklis. Pētījuma gaitā noskaidrots, ka būtiskas atšķirības starp medijiem netiek konstatētas, bet ir novērojamas atsevišķas iezīmes, ņemot vērā interneta vai drukāto mediju specifiku. Atslēgvārdi: pragmatika, virsraksti, publicistikas valoda, sintaktiskā struktūra, komunikatīvais tips.
 
The aim of the master's thesis “The pragmatic aspect of headlines in mass media” is to identify attitudes of the headlines to the text and identify how headlines differ according to structure in different media. The theoretical part of the work consists of findings about publishing style, pragmatics, communicative and sentence types. The structural types of sentences and communicative types of expressions in headlines and their characteristic features were analyzed by the descriptive method, but the comparative analysis identified differences and similarities between the headlines of different media. The opinion of the readers was clarified by means of a survey. In the course of the research, it was found out that no significant differences are found between the media, but certain features can be observed, taking into account the specifics of the Internet or print media. Keywords: pragmatic, headlines, publishing language, sintactic structure, communicative types
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/51137
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV