Show simple item record

dc.contributor.advisorBikse, Veronikaen_US
dc.contributor.authorRiemere, Ingaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-01-12T06:56:07Z
dc.date.available2015-01-12T06:56:07Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.other24568en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/5149
dc.description.abstractPromocijas darbs „Uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības pilnveide Latvijā skolēnu uzņēmējkompetences attīstības kontekstā” izstrādāts ar mērķi izveidot un izvērtēt uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības teorētisko ietvaru, vadoties no tā veikt pētījumus, un izstrādāt priekšlikumus uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības pilnveidei. Promocijas darbā tiek noskaidrota jēdzienu uzņēmējs un uzņēmējspējas attīstība. Pamatojoties uz zinātniskās literatūras analīzi lietots jēdziens uzņēmējkompetence plašākā nozīmē un pilnveidota tā definīcija, atbilstoši uzņēmēja lomai un funkcijām mūsdienu sabiedrībā. Analizējot uzņēmēja funkciju un lomas maiņu, izpētīta uzņēmējdarbības izglītības būtība, un izveidots uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības teorētiskais ietvars, kas veido pamatu pētāmās problēmas praktiskajam risinājumam. Vadoties no teorētiskajā daļā izstrādātajām nostādnēm, darbā ir veikta katra uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības ietvara elementa analīze un izvērtēta to ietekme uz skolēnu uzņēmējkompetences attīstību. Analizēta uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības pieredze Latvijā: izpētīti izglītības politikas plānošanas dokumenti, pamatizglītības un vidējās izglītības standarti, mācību priekšmetu standarti un labās prakses piemēri, veikta Latvijas uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības salīdzinošā analīze, izpētot Norvēģijas un Lietuvas pieredzi. Lai noskaidrotu skolēnu uzņēmējkompetences attīstības iespējas vispārizglītojošā skolā izvērtēta ESF projekta Dabaszinātnes un matemātika izveidotā metodika. Veiktais pētījums parāda, ka uzņēmējdarbības izglītības elementu integrācija vispārizglītojošo mācību priekšmetu: dabaszinātņu un matemātikas, apguvē sekmē skolēnu uzņēmējkompetences attīstību. Latvijā uzņēmējdarbības izglītības elementi ir integrēti tikai atsevišķos mācību priekšmetos, trūkst mērķtiecīgas uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības. Izmantojot ekspertatzinumu metodi un SVID analīzi izvērtēts izveidotais uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības teorētiskais ietvars un tā īstenošanas iespējas. Pamatojoties uz izvērtējumu veikta esošās situācijas un vēlamā modeļa salīdzinājums un izstrādāti priekšlikumi uzņēmējdarbības izglītības pārvaldības pilnveidei Latvijā. Promocijas darbs izstrādāts Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu. Promocijas darbs sastāv no ievada, 4 nodaļām, secinājumu un priekšlikumu daļas, literatūras saraksta un pielikumiem. Kopējais darba apjoms, neskaitot pielikumus, ir 200 lappuses datorsalikumā. Darbā ietveras 36 tabulas, ievietoti 28 attēli, izmantoti 150 literatūras avoti.en_US
dc.description.abstractThe doctoral thesis ”The management of the improvement of entrepreneurship education in Latvia in the context of developing students’ entrepreneurial competence” has been worked out with the aim to create and evaluate the theoretical framework of the entrepreneurship education management, and on this basis to make research and to work out propositions for the elaboration of entrepreneurship education management. The development of the terms entrepreneur and entrepreneurial ability is explained in the doctoral thesis. On the basis of the analysis of scientific literature the term entrepreneurial competence is being used in its wider meaning and its definition is improved, in accordance with the entrepreneur’s role and functions in the contemporary society. When analysing the change of the entrepreneur’s role and functions, the essence of the entrepreneurship education is studied and the theoretical framework of entrepreneurship education is created which forms the basis for the practical solution of the research problem. On the basis of the approach formulated in the theoretical part, the analysis of each element of the framework of the entrepreneurship education management has been made and their impact on the development of students’ entrepreneurial competence has been evaluated in the thesis. The experience of the entrepreneurship education management in Latvia has been analysed: the planning documents of the education policy, the standards of the basic and the secondary education, standards of subjects and the examples of good practice; comparative analysis of Latvian entrepreneurship education management was made based on the examination of the Norwegian and Lithuanian experience in this field. In order to clarify the possibilities of developing students’ entrepreneurial competences in comprehensive schools, the methodology of the ESF project Natural Sciences and Mathematics has been evaluated. The research shows that the integration of entrepreneurship education elements in acquisition of knowledge in the natural sciences and mathematics in comprehensive schools facilitates the development of students’ entrepreneurial competence. In Latvia the elements of the entrepreneurship education are integrated only in a few subjects, and targeted management of the entrepreneurship education is lacking. Having used the method of expert adjudgement and SWOT analysis, the theoretical framework of the established entrepreneurship education management and its implementation possibilities has been evaluated. On the basis of this evaluation the comparison between the current situation and the desirable model is effected, and propositions have been made for the elaboration of entrepreneurship education management in Latvia. The doctoral thesis has been worked out in the Faculty of Education, Psychology and Arts of the University of Latvia with the support of European Social fund. The doctoral thesis consists of an introduction, 4 chapters, conclusions and propositions, the list of literature and the addenda. The total scope of the thesis (without the addenda) is 200 pages. The thesis contains 35 tables, 28 pictures, and 150 literature sources have been used.en_US
dc.language.isolaven_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectIzglītības vadībaen_US
dc.subjectuzņēmējdarbības izglītība
dc.subjectuzņēmējdarbības izglītības pārvaldība
dc.subjectdabaszinātnes un matemātika
dc.subjectEducation Management
dc.subjectentrepreneurial competence
dc.subjectmanagement of entrepreneurship education
dc.subjectnatural sciences and mathematics
dc.titleUzņēmējdarbības izglītības pārvaldības pilnveide Latvijā skolēnu uzņēmējkompetences attīstības kontekstāen_US
dc.title.alternativeThe management development of entrepreneurial education in Latvia in the context of the perfection of students’ entrepreneurial competence”en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record