Show simple item record

dc.contributor.advisorGrudule, Māra
dc.contributor.authorKalks-Ķere, Estere
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
dc.date.accessioned2020-07-01T01:15:22Z
dc.date.available2020-07-01T01:15:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other77990
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/51983
dc.description.abstractMaģistra darba „Populārzinātniskā literatūra kā latviešu izglītošanas rīks 19. gs. pirmajā pusē” mērķis ir izpētīt latviešu populārzinātnisko literatūru 18. gs. beigu (datējot ar 1796. gadu) un 19. gs. pirmās puses periodikā, to raksturojot latviešu izglītošanas kontekstā. Darba teorētiskajā daļā sniegts ieskats tautas apgaismības idejās Baltijā, īpašu nozīmi pievēršot apgaismības dabaszinātniskajai ievirzei. Tāpat raksturota populārzinātniskās literatūras sākotne un attīstība Latvijā, kā arī aplūkots latviešu izglītības jautājums, pievēršoties periodikai kā vienam no galvenajiem izglītošanas rīkiem apgaismības laikmetā. Praktiskajā daļā, kontekstā ar tautas apgaismības laikmeta idejām, analizēti 19. gs. pirmajā pusē izdotie populārzinātniskie raksti par zooloģiju, apcerējumu izklāstā meklējot un analizējot kopīgās iezīmes un didaktiskos paņēmienus, ar kādiem autori vēršas pie lasītāja. Pētījumā analizēti 18. gs. beigās un 19. gs. pirmajā pusē izdotie periodiskie izdevumi – žurnāls “Latviska Gada Grāmata” (1797–1798), laikraksti “Latviešu Avīzes” (1822–1915), “Tas Latviešu Ļaužu Draugs” (1832–1846), kā arī kalendāri.
dc.description.abstractThe aim behind the master’s thesis “Popular science literature as a tool to educate Latvians in the first half of the 19th century” is to research Latvian popular science literature from the end of 18th century (starting in 1796) through to mid-19th century, describing it in the context of educating Latvians. In the theory section, there is an insight given to the popular enlightment ideas of the Baltics, with a special focus on enlightenment within the sciences. The thesis covers the beginning and development of popular science literature in Latvia and also looks at the question of Latvian education, looking more specifically at periodical literature as one of the main educational tools in the enlightenment age. In the practical part, in the context of the popular enlightment age’s ideas, there is an analysis of the popular science literature that was published in the first half of the 19th century about zoology, more explicitly looking for and analysing the similarities and didactic strategies that the authors present to the reader. The research analyses the periodical literature that was published at the end of the 18th century and in the first half of the 19th century – magazine “Latviska Gada Grāmata” (1797– 1798), newspapers “Latviešu Avīzes” (1822–1915), “Tas Latviešu Ļaužu Draugs” (1832– 1846), as well as calendars.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectFiloloģija
dc.subjecttautas apgaismība
dc.subjectpopulārzinātniskā literatūra
dc.subjectdzīvnieki
dc.subjectperiodika
dc.subjectdidaktiskie paņēmieni
dc.titlePopulārzinātniskā literatūra kā latviešu izglītošanas rīks 19. gs. pirmajā pusē
dc.title.alternativePopular science literature as a tool to educate Latvians in the first half of the 19th century
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record