Show simple item record

dc.contributor.advisorOzoliņa-Molla, Līga
dc.contributor.authorValaine-Driksna, Laura
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Bioloģijas fakultāte
dc.date.accessioned2021-06-25T01:02:38Z
dc.date.available2021-06-25T01:02:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other83869
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/54507
dc.description.abstractLīdzsvara un stājas saglabāšana ir katras kustības pamats, ko koordinēti realizē nervu sistēma, iesaistot vairākas maņas kā propriorecepciju, vestibulāro maņu un redzi. Ikdienā pozas fiksācija notiek neapzināti, tās noturēšanai un līdzsvara saglabāšanai nepieciešama uzmanības pārdale. Jo veicamais pamatuzdevums ir sarežģītāks, jo mazāk uzmanības tiek atvēlēts pozas saglabāšanai. Līdzsvara saglabāšanu ietekmē arī antropometriskie parametri, kā arī vecums. Īpaša uzmanība līdzsvara attīstīšanā un pozas noturēšanā ir jāaktualizē skolēniem, jo līdzsvara spējas ir trenējamas un tieši skolas vecuma posms ir vislabākais laika periods, jo noris skolēnu motoro un kognitīvo prasmju strauja attīstība. Pētījuma mērķis noskaidrot vidusskolas skolēnu statiskā un dinamiskā līdzsvara spējas, kā arī izvērtēt kognitīvās slodzes ietekmi uz statiskā līdzsvara saglabāšanu un fiziskās sagatavotības ietekmi uz to. Pētījumā piedalījās 73 vidusskolas skolēni, kuri brīvprātīgi piekrita pētījumam, un, kuriem dalību šajā pētījumā atļāva vecāki. Skolēni aizpildīja autora izveidotu darba lapu, kurā bija jānosaka savi antropometriskie parametri: auguma garums, svars un ĶMI, izmantojot statiskā līdzsvara BESS testu un dinamiska līdzsvara SEBT testu, jānovērtē līdzsvara spējas. Statiskais līdzsvara tests tika veikts divas reizes, otrajā veikšanas reizē to kombinējot ar trīs dažādas grūtības pakāpes kognitīviem uzdevumiem. Lai pārbaudītu savas fiziskās darbaspējas, skolēni veica Harvardas stepa testu. Pētījuma rezultāti rāda, ka skolēnu spējas saglabāt līdzsvaru ir atšķirīgas. Meitenēm pozas noturēšanas testā ir labāki rezultāti nekā zēniem. Pieaugoša kognitīva slodze samazina līdzsvara noturēšanas spējas, kur šī tendence vairāk izteikta ir zēniem. Vispārējai fiziskai sagatavotībai nav ietekmes uz līdzsvaru, bet to ietekmē ĶMI, dzimums un auguma garums.
dc.description.abstractMaintaining balance and posture is the basis of every movement, which is carried out in a coordinated way by the nervous system, involving several senses such as proprioreception, vestibular senses and vision. In everyday life, the posture is fixed unconsciously, redistribution of attention is needed to maintain it and maintain balance. The more complex the basic task, the less attention is paid to maintaining the posture. Anthropometric parameters such as gender, age, height, weight, BMI also affect balance. Special attention should be paid to the development of balance and posture among students, because balance skills are trainable and the school age is the best time, because the students' motor and cognitive skills are developing rapidly. The aim of the research is to find out the static and dynamic balance abilities of secondary school students, as well as to evaluate the impact of cognitive load on the maintenance of static balance and the impact of physical fitness on it. The study involved 73 high school students who voluntarily agreed to the study and who were allowed to participate in the study by their parents. The students filled in a worksheet created by the author, in which they had to determine their anthropometric parameters: height, weight, body mass index and use the static equilibrium BESS test and the dynamic equilibrium SEBT test to assess their equilibrium abilities. The static balance test was performed twice, the second time performing three cognitive load tasks of different degrees of difficulty. To test their physical ability, students took a Harvard step test by walking on a bench for 5 minutes. The results of the study show that students' ability to maintain balance varies. Girls perform better in the posture test than boys. Increasing cognitive load reduces the ability to maintain balance, where this tendency is more pronounced in boys. General physical fitness has no effect on balance, but is affected by BMI, gender and height.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBioloģija
dc.subjectstatiskais līdzsvars
dc.subjectdinamiskais līdzsvars
dc.subjectkognitīvā slodze
dc.subjectfiziskās darbaspējas
dc.subjectskolēni
dc.titleSkolēnu statiskā un dinamiskā līdzsvara spēju izvērtējums atkarībā no risināmo kognitīvo uzdevumu sarežģītības un vispārējās fiziskās sagatavotības
dc.title.alternativeAssessment of students' static and dynamic balance abilities depending on the complexity of the cognitive tasks to be solved and general fitness
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record