• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metaforu lietojums publikācijās par Latviju 2020. gada ārzemju presē

Thumbnail
View/Open
306-82242-Strausa_Paula_ps17026.pdf (702.3Kb)
Author
Štrausa, Paula
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Spirida, Margarita
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījumā tiek analizēts metaforu lietojums, galveno uzmanību pievēršot to funkciju izpētei. Metaforu funkcijas ietekmē vairāki faktori, piemēram, autora nodomi un mērķauditorija, kas nozīmē, ka tās ir cieši saistītas ar diskursu un kontekstu. Tādējādi, šajā darbā tika pētīts metaforu lietojums 2020. gada ārzemju mediju publikācijās par Latvijas jaunuzņēmumu ekosistēmu, izmantojot Džonatana Čarterisa-Bleka (2004) definēto kritiskā diskursa analīzes metodi. Balstoties uz kognitīvās metaforas teorijām, tika analizētas metaforu funkcijas un to aksioloģiskās vērtības publikācijās. Pētījuma rezultāti atklāja pārliecināšanas funkcijas daudzveidību, kā arī pozitīvo vērtību pārsvaru publikācijās par Latvijas jaunuzņēmumu ekosistēmu.
 
The present research focuses on metaphor use, thus foregrounding the discussion of functions. The functions of metaphors depend on multiple factors, such as the intentions of the author and the target audience, meaning that they are discourse and context bound. Thus, the use of metaphors in the publications on Latvia’s start-up ecosystem in foreign media, in the year 2020 was analysed by applying the Critical Discourse Analysis method, defined by CharterisBlack (2004). Based on cognitive metaphor theories, the functions and values of the identified metaphors were analysed. The findings revealed the richness of the persuasive function in the established corpus as well as showcased the positive radar of axiological values identified in the publications on Latvia’s start-up ecosystem.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/56012
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV