• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eifēmismu lietojums paziņojumos presei

Thumbnail
View/Open
306-82609-Kuricina_Olga_ok17019.pdf (596.4Kb)
Author
Kuricina, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Bicjutko, Tatjana
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Preses relīze ir efektīvs saziņas līdzeklis uzņēmējdarbībā, kuru izmanto svarīgas informācijas nodošanai ieinteresētajām personām, un tas ir kļuvis īpaši efektīvs krīzes laikā, kad auditorija ir jāpārliecina par uzņēmuma labklājību. Šajā darbā ir apskatīta eifēmismu izmantošana krīzes laikā izdotajos paziņojumos presei, ir pētīti visbiežāk izmantotie veidi, kā piešķirt parastiem vārdiem eifēmisku nozīmi, un analizēts veids, kā eifēmismi ietekme valodu paziņojumos presei. Darbā tiek pētīts arī veids, kā eifēmismi palīdz uzņēmumiem ietekmēt lasītājus un viņu krīzes uztveri. Kvantitatīvās un kvalitatīvās izpētes rezultāti parādīja, ka izaicinošos laikos savos paziņojumos presei uzņēmumi mēdz izmantot eifēmismus, sevišķi runājot par tādām tēmām kā, piemēram, nauda, finanses, nodarbinātība. Tika arī atzīmēts, ka tiek izmantoti dažādi eifēmismu veidojošie modeļi, kuru rezultātā rodas vairākas vārdu radošas, jaunas eifēmiskas nozīmes.
 
A press release is an effective business communication tool that is used to deliver newsworthy information to stakeholders, and it has proven to be especially effective during crisis times, when the audience has to be reassured of the well-being of the company. This paper examines the use of euphemisms in press releases issued during crises, explores the most often used ways to create euphemistic meanings of the conventional words, and analyzes the way euphemisms influence the language of press releases. The paper also explores the way euphemisms help companies affect the readers and their perception of the crisis. The results of quantitative and qualitative examination have shown that companies tend to use euphemisms in their press releases during challenging times, especially when speaking about issues like money, finance, employment. It was also noted that various euphemism-creating patterns are used, which results in a number of creative, novel euphemistic expressions.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/56042
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV