• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjie He darbs “Pieraksti par senās glezniecības kategorijām” Ķīnas glezniecības attīstības kontekstā

Thumbnail
View/Open
306-82826-Silinevica_Diana_ds18066.pdf (38.90Mb)
Author
Siliņēviča, Diana
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Jermaka, Karīna
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs “Sjie He darbs “Pieraksti par senās glezniecības kategorijām” Ķīnas glezniecības attīstības kontekstā” veltīts mākslinieka un glezniecības teorētiķa Sjie He traktātu izpētei un analīzei. Viņš bija viens no pirmajiem, kas formulēja glezniecības principus, kuri stipri ietekmēja ķīniešu mākslas attīstību un īpaša stila veidošanu. Arī savos darbos Sjie He komentē dažādus senatnes gleznotājus, un ar to ir iespējams uzzināt vairāk par mākslinieku darbiem, stiliem un prasmēm. Šī darba mērķis ir iztulkot Xie He principus un komentārus par gleznotājiem, izzināt traktātu idejas. Līdz ar saņemto informāciju tiks apsvērti daži vēstures periodi un gleznotāju darbi, lai noskaidrotu Sjie He darba ietekmi uz Ķīnas glezniecības attīstību. Pētot vēsturiskus avotus var secināt, ka Sjie He darbs ir pētīts nepilnīgi, zinātnieki visbiežāk interpretē pašus principus, un tikai tos analizē darbos, nepievēršot uzmanību pārējām traktāta daļām. Tomēr traktāts ir nozīmīgs mākslas vēstures aspektā ne tikai ar pašiem principiem, bet arī ar Sjie He komentāriem. Parādās jauni fakti kā par pazīstamiem mūsdienās seniem gleznotājiem, tā arī nezināmo gleznotāju vārdi, kas liecina, ka informācija par viņiem palika tikai Sjie He darbā. Bakalaura darbs sastāv no trim daļām. Pirmā darba daļa veltīta Ķīnas mākslas attīstības vēsturei līdz Sjie He dzīvošanas laika; otrajā daļā iekļauta “Pieraksti par senās glezniecības kategorijām” tulkojuma analīze, savukārt trešā daļa veltīta Ķīnas glezniecības trim vēsturiskajiem posmiem: Tan dinastijai (618.-907.g.), Min dinastijai (1368.-1644.g.) un 20.gadsimtam. Darba rezultātā autore secināja, ka Sjie He darbam ir liela ietekme uz ķīniešu glezniecības formulēšanu, un sešu principu ideoloģija ir aktuāla pat mūsdienās starp tiem, kas pēta ķīniešu tradicionālās glezniecības vēsturi un aspektus, kā arī starp mākslas zinātniekiem.
 
The bachelor's thesis, “The Analysis of “The Record of the Classification of Old Painters” by Xie He in the Context of the Development of Chinese Painting,” is devoted to the tractate of the artist and art theorist Xie He. He was one of the first who formulated the principles of painting that ultimately influenced the development of Chinese art and the shaping of special style. As well as in his work, Xie He commented on various painters of antiquity, and it is possible to learn more about artists' works, styles, and skills. The purpose of this work is to translate Xie He's principles and comments about painters, explore the ideas of the tractate. By the received information, some historical periods and painters' works will be analyzed to find out the impact of Xie He's work on the development of the Chinese painting. In the process of research, the author of the thesis came to the conclusion that Xie He’s work has been studied incompletely, scientists most often interpret the principles themselves, and only analyze them in works without paying attention to the rest of the parts of the tractate. However, the tractate is an important aspect of art history, not only with the principles themselves but also with Xie He’s comments. The new facts appear as about familiar nowadays painters, as well the names of unknown painters, suggesting that information about them remained only at the Xie He’s work. The bachelor's work consists of three parts. The first part of the work is devoted to the history of the Chinese art development until Xie He's lifetime; the second part includes an analysis of translations of “The Record of the Classification of Old Painters”, while the third part is devoted to the three historical stages of Chinese painting: the Tang dynasty (618-907), the Ming Dynasty (1368-1644) and the 20th century. As a result of the work, the author concluded that Xie He's work has a major impact on the formulation of Chinese painting, and the ideology of six principles is actual even nowadays among those studying the history and aspects of Chinese traditional painting, as well as among art scientists.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/56072
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV