• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ar dabas aizsardzību saistīto terminu lietojums uzņēmumu mājas lapu tekstos

Thumbnail
View/Open
306-83074-Ritina_Renate_rr17042.pdf (7.560Mb)
Author
Rītiņa, Renāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Vinčela, Zigrīda
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Uzņēmumi savās mājas lapās var izmantot ar dabas aizsardzību (DA) saistītus terminus, lai sabiedrība tos uztvertu noteiktā veidā. Šī bakalaura darba mērķis ir analizēt DA terminu lietojumu desmit izvēlētu uzņēmumu mājas lapu tekstos, kas ņemti no piecām dažādām nozarēm. Galvenās pētījuma metodes ir literatūras apskats, absolūtā biežuma analīze un diskursa analīze. Dati parāda, ka automašīnu ražotāji savās mājaslapās izmanto visvairāk DA terminu, savukārt apģērbu firmas izmanto vismazāk DA terminu. Lielākā daļa atrasto DA terminu ir lietvārdi. Tiek secināts, ka uzņēmumus, kas savās mājaslapās lielākoties izmanto DA terminus no „vides risinājumu” kategorijas, var uztvert kā dabai draudzīgākus, bet dažkārt arī mazāk autentiskus un pārredzamus.
 
Companies can make use of environment protection (EP) terms on their homepages to be perceived in a certain way by the society. The purpose of the current BA thesis is to analyse the use of EP terms in the texts of ten chosen company homepages, taken from five different industries. The main research methods are literature review, absolute frequency analysis and discourse analysis. The data demonstrate that car manufacturers make use of the largest number of EP terms on their homepages, whereas clothing companies make use of the least number of EP terms. The majority of the found EP terms are nouns. It is concluded that companies that mostly make use of EP terms from ‘environmental solutions’ category on their homepages can be perceived as more environmentally friendly but sometimes also less authentic and transparent.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/56093
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV