• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reklāmtekstu tulkojumi lokalizētos biznesa izdevumos Latvijā

Thumbnail
View/Open
306-90204-Borovikova_Anna_ab20065.pdf (728.8Kb)
Author
Borovikova, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Ločmele, Gunta
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Šī maģistra darba temats ir tulkošanas stratēģiju un citu aspektu lietojums reklāmtekstu tulkošanā lokalizētos biznesa izdevumos Latvijā. Ir novērojams trūkums attiecībā uz pētījumiem, kas saistīti ar reklāmtekstu tulkojumiem biznesa izdevumos Latvijā. Tātad trūkst arī informācijas par izvēles pamatojumiem attiecībā uz tulkošanas stratēģijām un izteiksmes līdzekļiem, kuru izmantošana palīdz sasniegt mērķauditoriju. Līdz ar to šī darba mērķis ir analizēt Latvijas biznesa izdevumos publicētu reklāmu tulkošanas stratēģiju, kā arī izteiksmes līdzekļu pielietojumu. Un tad novērtēt, kā šī izvēle ietekmējusi reklāmtekstu kvalitāti. Balstoties uz veikto analīzi, tika noteiktas reklāmtekstu tulkošanas tendences biznesa izdevumos.
 
The topic of this Master's thesis is the use of translation strategies and other aspects in the translation of advertisements in localized business publications in Latvia. A lack of research regarding studies related to translation of advertisements in business publications in Latvia can be observed. Consequently, there is also a lack of information regarding the choice of a particular translation strategy and means of expression that help to reach the target audience. Therefore, the aim of this thesis is to analyse the translation strategy of advertisements published in Latvian business publications, as well as the use of means of expression. And then assess how this choice has affected the quality of advertisements. As a result of this research, trends in the translation of advertisements in business publications were determined.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/59659
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV