Show simple item record

dc.contributor.advisorRoziņa, Gunta
dc.contributor.authorBirmane, Emina
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
dc.date.accessioned2023-09-05T01:06:02Z
dc.date.available2023-09-05T01:06:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other91349
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/63489
dc.description.abstractŠī diplomdarba mērķis ir mūsdienu lietišķās angļu valodas mācību grāmatu izpēte no pragmatikas viedokļa. Teorētiskā daļa veltīta lingvistiskajai stratēģijai, ko sauc par mīkstināšanu (hedging) un lingvistiskajai pieklājībai kā lingvistiskās pragmatikas neatņemamai sastāvdaļai; tajā aplūkoti valodas netiešā lietojuma nozīmes veidošanas paņēmieni lietišķajā saziņā. Pētījums pievēršas mīkstināšanas un lingvistiskās pieklājības iemācīšanas potenciālam, valodas apguves procesā, šim nolūkam izmantojot mūsdienu lietišķās angļu valodas mācību grāmatas. Pieņēmums, ka lingvistiska un gramatiska valodas apguve nenodrošina panākumus saziņā, liek pārbaudīt šīs koncepcijas. Teorētiskā daļa ir attiecināta uz lietišķās angļu valodas mācību grāmatām ar mērķi analizēt, vai analizējamajās mācību grāmatās tiek piemēroti pragmatiskie aspekti, kas raksturo netiešās nozīmes veidošanu saziņā. Darba teorētiskā satvara veidošanai izskatīts arī Leech (1983) un Brown and Levinson (1987) teorētiskais ieguldījums. Hyland (1994) teorētiskie raksti ir pamats diskusijai par mīkstinājumu kategorijām. Šī Magistra darba nolūkiem pētījumu apjoms ir ierobežots, un iepriekšminētie teorētiskie avoti devumi piemēroti, veicot mācību grāmatu rakstīšanas daļas analīzi. Diskursa analīze kā pētījuma metode lietota darba empīriskajā daļā, kas pievēršas izraudzītu ESP (angļu valodas īpašiem mērķiem) mācību grāmatu izpētei. Gūto secinājumu pamatā ir datu triangulācijas princips, un datu validitātes nodrošināšanai tiek izmantoti tādi pētniecības instrumenti kā mācību grāmatas, studentu darba pieteikumu vēstules un aptaujas anketas. Pētījums parādīja, ka mācību grāmatu izmantošana potenciāli palīdz studentiem pilnveidot ar pragmatikas jomu saistītās valodas prasmes, formāli rakstot pieteikumu darījumu kontekstā. Tomēr rezultāti apliecina, ka analizējamajās mācību grāmatās ir ietvērts netiešs pragmatikas ieguldījums. Pamatojoties uz pētījuma rezultātiem, sniegti ieteikumi attiecībā uz pragmatiskās kompetences valodas apgūšanu. Datu analīze liecina, ka mīkstināšanai kā valodas lietojuma paņēmienam ir svarīga loma pieklājības stratēģiju attīstīšanā un pilnveidē valodā un tādējādi tā paaugstina lietišķās saziņas efektivitāti.
dc.description.abstractThe present paper aims to research modern Business English textbooks from the perspective of pragmatics. The concepts of hedging and linguistic politeness as being part of pragmatics are discussed in the theoretical part; In the theoretical section, the notions of hedging and linguistic politeness as part of pragmatics are discussed, it considers the importance of indirect use of language in business communication. The research investigates teachability of hedging and linguistic politeness when modern textbooks of Business English are used in the language acquisition process. The assumption that the acquisition of linguistic and grammatical language alone does not guarantee the success of communication leads to the investigation of these concepts. The theory is referred to the Business English textbooks to analyse whether the pragmatic aspects that characterize the construction of indirect meaning in communication are applied in the textbooks under analysis. Leech’s (1983) and Brown and Levinson’s (1987) theoretical contributions are considered to construct the theoretical framework of the paper. Hyland’s (1994) theoretical writings frame the discussion of the hedging categories. For the purposes of this paper, the field of the research is narrowed, and the above-mentioned theoretical contributions are applied when doing the analysis in the Writing section of the textbooks. Discourse analysis as a research method is used in the empirical part of the paper, which addresses the study of selected ESP textbooks. The conclusions drawn are based on a triangulation principle, where such research instruments as the ESP textbooks, students’ job application letters and questionnaires are used. The findings of the study demonstrate that the use of textbooks can help students acquire language abilities pertaining to the area of pragmatics in formal writing, with the application in the business context. However, the findings demonstrate that the examined textbooks contain an implicit pragmatic input. Finally, based on the research findings, the recommendations on the language acquisition of pragmatic competence are provided. The data analysis shows that hedging plays an important role in developing politeness strategies in language use and thus, increases the effectiveness of business communication.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectValodniecība
dc.subjectLietišķās angļu valodas mācību grāmatas
dc.subjectpragmatiskā kompetence
dc.subjectmīkstināšana
dc.subjectlingvistiskā pieklājība
dc.subjectvalodas apguve
dc.titleMīkstinājumvārdi: valodas pieklājības stratēģija angļu valodas apguvē augstskolā
dc.title.alternativeHedging: Linguistic Politeness Strategy in English Language Acquistion at the Tertiary Leve
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record