• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Vēstures un filozofijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of History and Philosophy - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (VFF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Vēstures un filozofijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of History and Philosophy - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (VFF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kas nosaka autonomo mākslas darbu? Greiema Hārmana objektorientētās ontoloģijas kritika un mākslas zināšanu primaritātes aizstāvība

Thumbnail
View/Open
311-95729-Bebriss_Rudis_rb18063.pdf (774.9Kb)
Author
Bebrišs, Rūdis
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Gubenko, Igors
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba mērķis ir izvaicāt, cik leģitīma ir Greiema Hārmana objektorientētās ontoloģijas piedāvātā mākslas izpratne, fokusējoties uz lomu, kas tajā ierādīta mākslas pieredzētājam. Darbā pierādīts, ka Hārmana izvirzītie kritēriji tam, kas nosaka mākslas darbu, – metafora, teatralitāte, estētiska pieredze – ir neapmierinoši, jo tie nepietiekami novērtē mākslas zināšanu nozīmi, kas ļautu saprast, kas ir mākslas pieredzes subjekts. Hārmana pozīcija tiek atspēkota ar trīs galvenajiem argumentiem: (1) ar dadaisma un redīmeidu jeb standartobjektu piemēru, (2) ar metaforas arbitraritātes pierādījumu, (3) ar subjekta kā zināšanu nesēja izpratni.
 
The aim of the master’s thesis is to question how legitimate the understanding of art in Graham Harman’s object-oriented ontology is by focusing on the role dedicated to the subject of art experience. The thesis proves that Harman’s criteria of what constitutes a work of art – metaphor, theatricality, aesthetic experience – are unsatisfactory because they don’t give enough value to art-related knowledge which would allow for the understanding of who the subject of art experience is. Harman’s position is refuted with three main arguments: (1) the case of dadaism and readymades, (2) proof of the arbitrarity of metaphor, (3) the understanding of the subject as a vehicle of knowledge.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/64073
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (VFF) / Bachelor's and Master's theses [592]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV