• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Vēstures un filozofijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of History and Philosophy - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (VFF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Vēstures un filozofijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of History and Philosophy - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (VFF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Saprātīga sprieduma nosacījumi Platona "Teaitētā" un "Faidonā"

Thumbnail
View/Open
311-96435-Mezvinskis_Dairis_dm19049.pdf (976.9Kb)
Author
Mežvinskis, Dairis
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Narkēvičs, Edgars
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Platons "Teaitētā" apdomā, kas ir zināšana, un šī mērķa dēļ sajušana tiek nošķirta no domāšanas. Savukārt "Faidonā" viņš argumentē, ka mācīšanās ir atcerēšanās, jo dvēsele zināja lietu būtības pirms cilvēka eksistences. No tā tiek atvedināta dvēseles preeksistence. Tātad abos dialogos tiek sniegti kognitīvo darbību apraksti, taču tie dažādos aspektos (domas objektu metafiziskais statuss, objektu uzzināšanas veids, dvēseles izpratne u.c.) var šķist nesavienojami. Darba mērķis ir izvērtēt abos dialogos piedāvāto saprātīga sprieduma nosacījumu saskaņojamību. Analizējot abu dialogu fragmentus, darbā tiek aizstāvēta tēze, ka "Teaitētā" un "Faidonā" atklājamās nostādnes attiecībā uz saprātīga sprieduma nosacījumiem ir saskaņojamas un savstarpēji papildinošas.
 
In the Theaetetus, Plato deals with question ‘What is knowledge?’. In order to answer this question, he distinguishes between perception and thinking. But in the Phaedo, he argues that learning is recollection of Forms, because the soul knew ideas prior to the existence of human being. From that, the pre-existence of the soul is inferred. Thus, both dialogues provide descriptions of cognitive activities, but they may seem incompatible in different aspects (metaphysical status of thought objects, way of learning them, understanding of the soul, etc.). The aim of this work is to examine the compatibility of the conditions of rational judgment found in both dialogues. By analyzing fragments of the dialogues, the thesis is defended that the views in both dialogues on the conditions of rational judgment are compatible and complementary.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/64739
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (VFF) / Bachelor's and Master's theses [592]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV