Interpunkcijas un grafisko zīmju loma tekstveidē
Autor
Ķauķīte, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Prorektors humanitāro un sociālo zinātņu jomā
Advisor
Lokmane, Ilze
Datum
2024Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Promocijas darba mērķis ir atklāt pieturzīmju, emocijzīmju, reālijzīmju un citu grafisko zīmju funkcijas latviešu prozas, publicistikas un elektronisko saziņas līdzekļu tekstos un šo zīmju lomu tekstveidē. Izmantojot plašu piemēru analīzi, datu ieguves (tekstu korpusā balstīto pieeju, sociolingvistiskas aptaujas) un datu apstrādes metodes (deskriptīvo jeb aprakstošo metodi un kvantitatīvo metodi), promocijas darbā aplūkots un ar piemēriem ilustrēts interpunkcijas zīmju, emocijzīmju un reālijzīmju un grafisko līdzekļu – burtstila, lielo burtu, teksta grafiskā izkārtojuma, burtu atkārtojuma u. c. – lietojums prozā, publicistikā, interneta portālos, sociālajās tīklošanās vietnēs, emuāros un forumos. Pētījumā izveidota grafisko zīmju un grafisko līdzekļu klasifikācija, kurā iekļautas šādas funkcijas: gramatiskā, emotīvā, intonatīvā, konatīvā, fātiskā, tekstveides, references un ornamentālā funkcija. Šo klasifikāciju varētu izmantot arī citos tekstveides pētījumos, aplūkojot pieturzīmju, emocijzīmju un reālijzīmju lietojumu ne tikai latviešu, bet arī citās valodās. Atslēgvārdi: interpunkcija, emocijzīme, reālijzīme, grafiskais līdzeklis, tekstveide The aim of the thesis is to reveal the functions of punctuation, emoticons, emojis, and other graphical signs in Latvian prose, mass media, and electronic media texts, and the role of these signs in text-formation. Using extensive analysis of examples, data extraction (corpus-based approach, sociolinguistic questionnaires), and data processing methods (descriptive method and quantitative method), the thesis examines and demonstrates with examples the use of punctuation marks, emoticons, and emojis, and graphical means – typeface, capitalization, text layout, repetition of letters etc. – in fiction, mass media, websites, social networking sites, blogs, and forums. The study develops a classification of graphical signs and graphical means that includes the following functions: grammatical, emotive, intonative, conative, phatic, text-formation, referential, and ornamental. This classification may be used in other studies of text-formation, investigating the use of punctuation, emoticons, and emojis not only in Latvian but also other languages. Keywords: punctuation, emoticon, emoji, graphical means, text-formation