• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sūfisma interpretācija Inājata Hāna traktātā "Sūfiju vēstījums par garīguma brīvību"

Thumbnail
View/Open
306-103079-Hirsa_Alise_ah19022.pdf (976.9Kb)
Author
Hirša, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Stašulāne, Anita
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba nosaukums ir “Sūfisma interpretācija Inājata Hāna traktātā “Sūfiju vēstījums par garīguma brīvību””. Darba tēma ir Inājata Hāna traktāta “Sūfiju vēstījums par garīguma brīvību” (A Sufi Message of Spiritual Liberty) (1914) analīze par autora sūfisma mācības izpratni un tās subjektīvu atspoguļojumu traktātā. Izvēloties pētīt sūfisma ideju interpretāciju šajā Inājata Hāna traktātā, maģistra darba autore ir vēlējusies padziļināti izprast Hāna piedāvāto sūfisma teorētisko interpretāciju un analizēt to ietekmējušos faktorus. Darba mērķis ir, analizējot sūfisma mācības teorētisko izklāstu Inājata Hāna traktāta, identificēt Inājata Hāna sūfisma interpretācijā atrodamos aizguvumus no dažādām reliģiju un garīguma mācībām. Pieņēmums – Inājata Hāna traktātā aprakstītā sūfisma filosofija ir islāma un dažādu jauno reliģisko kustību sinkrētisms, kas ietērpts sūfisma terminoloģijā. Galvenie secinājumi – neskatoties uz to, ka Inājats Hāns savā traktātā apraksta sūfisma mācību kā universālu filosofiju, kā arī integrējis savā sūfisma interpretācijā dažu citu reliģiju svētos rakstus, lielākoties visu viņa izpratni par sūfismu šajā traktātā caurvij spēcīga islāma ietekme. Darbā izvirzītais pieņēmums nepiepildījās. Darba struktūra ir kopsavilkums latviešu un angļu valodā, ievads, 5 daļas, 11 nodaļas, noslēgums, literatūras saraksts. Darba izstrādē izmantoti 2 avoti un 70 uzziņu literatūras avoti. Darbā ir 80 lapas. Pirmajā daļā “Pretrunīgums traktāta ārējos komponentos” ir apskatīta Inājata Hāna divējādā pieeja sūfisma skaidrošanā, vienlaikus izmantojot islāma terminoloģiju un citu reliģiju tekstus. Otrajā daļā “Inājata Hāna pievēršanās garīgumam” ir apskatīts Hāna ceļš līdz kļūšanai par sūfisma skolotāju. Trešajā daļā “Dieva raksturojums Inājata Hāna mācībā” ir apskatīts, kā Hāns uztver un apraksta Dievu. Ceturtajā daļā “Inājata Hāna sūfisma galvenie teorētiskie pīlāri” ir apskatīti traktātā visbiežāk pieminētie Hāna piedāvātās garīguma mācības aspekti. Piektajā daļā “Inājata Hāna piedāvātā sūfisma prakse” apskatītas Hāna piedāvātās metodes sūfisma apgūšanai.
 
The title of the master’s thesis is “Interpretation of Sufism in Inayat Khan's treatise “A Sufi Message of Spiritual Liberty””. The topic of the work is the analysis of Inayat Khan’s treatise “A Sufi Message of Spiritual Liberty” (1914) about the author’s understanding of the teachings of Sufism and its subjective reflection in the treatise. By choosing to study the interpretation of the ideas of Sufism in this Inayat Khan’s treatise, the author of the thesis wanted to understand the theoretical interpretation of Sufism offered by Khan and analyze the factors that influenced it. The aim of this work is by analyzing the theoretical representation of Sufism in the treatise of Inayat Khan, to identify the borrowings from various religious and spiritual teachings found in Khan’s interpretation of Sufism. Assumption – the philosophy of Sufism described in Inayat Hahn’s treatise “A Sufi Message of Spiritual Liberty” is a syncretism of Islam and various New Religious movements clothed in Sufi terminology. Main conclusions – despite the fact that Inayat Khan in his treatise describes the teachings of Sufism as a universal philosophy and has integrated sacred texts from other religions into his interpretation of Sufism, for the most part, his entire understanding of Sufism in this treatise is permeated by a strong Islamic influence. The assumption put forward in the work was not fulfilled. The structure of the work is a summary in Latvian and English, introduction, 5 parts, 11 chapters, conclusion, bibliography. In the development of the work were used 2 sources and 70 literary sources. The work consists of 80 pages. The first part, “Contradiction in the External Components of the Treatise,” discusses Inayat Khan’s twofold approach to explaining Sufism while simultaneously using Islamic terminology and texts from other religions. The second part, “Inayat Khan’s Conversion to Spirituality” discusses Khan’s journey of becoming a teacher of Sufism. The third part, “Characterization of God in Inayat Khan's Teaching” discusses Khan’s perception and description of God. The fourth part, “The Main Theoretical Pillars of Inayat Khan's Sufism”, discusses the most frequently mentioned aspects of Khan’s spiritual teaching in the treatise. The fifth part, “Practice of Sufism proposed by Inayat Khan”, examines Khan’s proposed methods for learning the teachings Sufism. Keywords: Sufism, Sufis, Neo-Sufism, Inayat Khan, Islam.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68317
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV