• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nō teātris un politika: kara propagandas loma Kandzes skolas lugā “Čūrei”

Thumbnail
View/Open
306-103143-Moradi_Anita_am21225.pdf (707.8Kb)
Author
Moradi, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Priede, Jānis
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs “Nō teātris un politika: kara propagandas loma Kandzes skolas lugā “Čūrei”” iedziļinās tradicionālās skatuves mākslas nō politiskajā lomā. Analizējot un tulkojot nō teātra izrādi “Čūrei”, populārāko Šōvas laikmetā sarakstīto šinsaku nō darbu, šī pētnieciskā darba mērķis ir identificēt lugas scenārijā dziļi iestrādātos politiskos, reliģiskos, kultūras un militāros propagandas naratīvus. Neskatoties uz to, ka gadsimtiem ilgi nō teātris ir aktīvi iesaistījies tā sponsoru un mecenātu ideoloģisko mērķu izplatīšanā, nō politiskās ietekmes apjoms nav daudz pētīts. Īpaši kara gados jaunās šinsaku nō lugas kļuva par acīmredzamām sabiedrības ietekmēšanas un pakļaušanas līdzekļiem. Rūpīgi veidots tā, lai pieskaņotos valdošajiem uzskatiem, atbalstot Japānas karadarbību, Meidži, Taišō un Šōvas laikmetu šinsaku nō bija viens no valdības pārliecinošākajiem instrumentiem sabiedriskās domas veidošanā un imperatora mājsaimniecības ekspansīvās militārās ideoloģijas veicināšanā. Bakalaura darbs ir sadalīts divās daļās. Koncentrējoties uz Kandzes skolas darbību, pētnieciskā darba pirmajā daļā tiek iztirzāts nō teātra ilggadējās atkarības no valdošajām šķirām vēsturiskais un kultūras fons, kā arī izaicinājumi un ierobežojumi, ar kuriem tas saskārās šo simbiotisko attiecību rezultātā. Turklāt tas sniedz būtisku kontekstu šinsaku nō lugas “Čūrei” attīstībai un nozīmei. Otrajā daļā tiek tulkots un analizēts lugas scenārijs, atklājot propagandas naratīvus un simboliku, kas izmantota Šōvas režīma imperiālistiskās ideoloģijas izplatīšanai. Šis bakalaura darbs ir rakstīts latviešu valodā. Tas ir 56. lappušu garš.
 
The bachelor’s thesis “Noh Theatre and Politics: the Role of War Propaganda in the Kanze School Play “Chūrei”’ delves into the political role of the traditional stage art of noh. By analyzing and translating the play “Chūrei”, the most popular shinsaku noh work written during the Shōwa era, the aim of this thesis is to identify the political, cultural, religious and military propaganda narratives deeply embedded within the play’s script. Despite the active involvement of noh theatre in promoting the ideological agendas of its sponsors and patrons across the centuries, the extent of noh’s political influence is understudied. Particularly during the war years, the new shinsaku noh plays became manifest devices of social manipulation and coercion. Carefully composed to align with the prevailing sentiments in support of Japan’s war efforts, the shinsaku noh of the Meiji, Taishō and Shōwa eras were among the government’s most persuasive tools in shaping public opinion and promoting the expansionistic military ideology of the Imperial household. The bachelor’s thesis is divided in two parts. Focusing on the Kanze school’s activity, the first half of the thesis discusses the historical and cultural background of noh theatre’s longstanding dependence on the ruling classes, as well as the challenges and limitations it faced as a result of this symbiotic relationship. Additionally, it provides essential context for the development and significance of the shinsaku noh play “Chūrei”. The second section translates and analyzes the script of the play, uncovering the propaganda narratives and symbolism employed to further the Shōwa regime’s imperialistic ideology. This bachelor’s thesis is written in Latvian. It is 56 pages long.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68319
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV