• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ziņu vērtību diskursa analīze tiešsaistes rakstos par mākslīgo intelektu.

Thumbnail
View/Open
306-104019-Karlivane_Luize_lk18149.pdf (19.85Mb)
Author
Karlivāne, Luīze
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Karapetjana, Indra
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā darbā tiek pētīts ļoti aktuālais jautājums par mākslīgā intelekta (MI) diskursu tiešsaistes ziņu rakstos, lai noteiktu tajos iestrādātās ziņu vērtības un izprastu dažādu profesionālo jomu attieksmi pret MI. Izmantojot kvalitatīvo korpusa un diskursa analīzi, darba mērķis bija noskaidrot, kā MI tiek attēlots, identificējot dominējošās ziņu vērtības un nosakot, kā tās veido sabiedrības attieksmi. Rezultāti atklāja ievērojamas attieksmju atšķirības, jo tādas jomas kā tehnoloģijas, uzņēmējdarbība un, pārsteidzoši, izglītība izrāda entuziasmu, savukārt radošajās industrijās un drošības jomā dominē bažas par MI. Superlativitāte, ietekme un elitārisms bija visbiežāk izmantotās ziņu vērtības izvēlētajos rakstos par AI. Pētījumā uzsvērta ziņu vērtību izšķirošā loma sabiedrības priekšstata veidošanā par AI.
 
This thesis explores the highly topical issue of artificial intelligence (AI) discourse in online news articles, aiming to dissect embedded news values and understand attitudes towards AI from various professional fields. Employing qualitative corpus and discourse analysis, the goal was to illuminate how AI is portrayed by identifying dominant news values and determining how these shape public attitudes. The results revealed significant variation in attitudes, with fields such as Technology, Business, and, surprisingly, Education, showing enthusiasm, while concerns about AI dominate in the fields of Creative Industries and Security. Superlativeness, Impact, and Eliteness were the most frequently employed news values in the selected articles on AI. The research highlights the crucial role of news values in shaping public perception of AI.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68343
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV