Sievietes karā: gūsteknes Senās Grieķijas un Romas literatūrā
Author
Leite-Apine, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Rūmniece, Ilze
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba “Sievietes karā: gūsteknes Senās Grieķijas un Romas literatūrā” mērķis ir pētīt, kādas sieviešu-karagūstekņu pieredzes tiek atainotas antīkās literatūras dažādu periodu un žanru kanoniskajos tekstos, izsekojot trīs Trojas kara gūstekņu – Brīsēidas, Hekabes un Andromahes – atspoguļojumam tajos. Darba teorētiskajā daļā apskatīts, kādas pētniecības metodes izmantojamas antīko tekstu analīzē, kā arī pamatots no sociālajām zinātnēm aizgūtās gadījumu analīzes metodes izmantojums darba praktiskajā daļā. Darba autore arī izvirza četrus problēmjautājumus, kas ņemami vērā sieviešu-karagūstekņu tēlu interpretācijai mūsdienās. Pētījuma rezultāts ir trīs mitoloģisko sieviešu-karagūstekņu tēla konstrukcijas apraksts un interpretācija, akcentējot galvenās tēmas šo tēlu izveidē, arī žanra kontekstā. Autore norāda, ka visu apskatīto karagūstekņu galvenais zaudējums saistīts ar sievietei atvēlētās lomas un vietas antīkajā sabiedrībā – māju, vīra un bērniem – zaudējumu, kā arī atrašanos svešumā. The aim of the work "Women in War: Captives in Ancient Greek and Roman Literature" is to study the experiences of female captives of war depicted in the canonical texts of different periods and genres of ancient literature. It traces the reflections of three captives of the Trojan War: Briseis, Hecabe, and Andromache. The theoretical part of the work examines theoretical approaches to the analysis of ancient texts and justifies the use of the case study method borrowed from the social sciences in the practical part of the work. The author also raises four questions that should be taken into account for the interpretation of the representation of female captives of war for contemporary readers. The result of the research is the description and interpretation of the image construction of three mythological female war captives, emphasizing the main themes in their creation, also when looked at in the context of the genre. The author points out that the main loss of all the examined captives is related to the loss of the role and place assigned to women in the ancient society – house, husband, and children – and being away in a foreign land.