• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stāstu veidošana videospēlēs: digitālais naratīvs spēļu sērijas “Half-Life” franšīzē .

Thumbnail
View/Open
306-104007-AprelevaApreleva_NinaNina_na18021.pdf (1.599Mb)
Author
Apreleva, Nina
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Badina, Evita
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Videospēles ir jauns interaktīvo digitālo naratīvu veids, kas ir pelnījis akadēmisku uzmanību un literāro analīzi, līdzīgi kā citi uz stāstiem balstīti mediji. Tādējādi šī darba pētījuma mērķis bija izpētīt stāstījuma elementus videospēļu franšīzē Half-Life. Šajā analīzē izmantotie teorētiskie koncepti tika attiecināti uz Mihaila Bahtina dialoģismu un Žaka Lakāna psihoanalītiskajām idejām. Piemērojot pētījuma metodes - dalībnieku novērošanu klātienē un kontentanalīzi -, tika atklāts, ka Half-Life franšīzei ir raksturīgi Bahtina dialoga elementi, kas prasmīgi savijušies ar spēles mehāniku. Visbeidzot, spēles ietver pārliecinošu Lakāna cilvēciskās pieredzes psiholoģisko reģistru reprezentāciju, piedāvājot jaunu ieskatu tās naratīva dinamikā.
 
Video games are an emergent type of interactive digital narratives that merit academic attention and literary analysis similarly to other story-driven media. Thus, the research goal of the paper was to examine the delivery of the narrative elements in a specific video game franchise, Half-Life. Theoretical concepts applied to the present analysis pertained to Mikhail Bakhtin’s dialogism and Jacques Lacan’s psychoanalytic ideas. With the application of research methods of participant observation and content analysis, it was discovered that the Half-Life franchise features Bakhtinian dialogic elements that are skilfully intertwined with the gameplay mechanics. Finally, the games involve a solid representation of Lacanian psychological orders of human experience, offering new insights into its narrative dynamics.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69322
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV