Ideoloģisko motīvu inkorporācija arābu valodas mācību grāmatās
Author
Arbidāne, Amanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Priede, Jānis
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir “Ideoloģisko motīvu inkorporācija arābu valodas mācību grāmatās”. Tēmas aktualitāti pamato mācību grāmatas svarīgums arābu valodas apguvē, tā būtiski veido studenta priekšstatu par arābu-islāma kultūru, jo līdzās valodas kursam bieži iekļauts arī kultūras izklāsts, kas savukārt ir nevis objektīva patiesība, bet autora kultūras interpretācija, ietverot viņa ideoloģisko vēstījumu. Ja students neizmanto kritisku pieeju mācību grāmatai, var notikt indoktrinācija, bet, ja izmanto, tad gūst vērtīgas zināšanas par arābu sabiedrības dziļāko kultūru. Darba mērķis ir identificēt arābu valodas mācību grāmatās inkorporētās ideoloģijas un autoru pielietotos paņēmienus sava vēstījuma nodošanā, konstatēt autoru un izdevēju mērķus noteiktu ideoloģisko motīvu iekļaušanā. Pētījuma uzdevumi ir izpētīt izvēlēto grāmatu autoru un izdevēju mērķus un darbību, analizēt grāmatu kultūras saturu ideoloģiskā kontekstā, izvērtēt autoru paņēmienus lasītāja ietekmēšanā, secināt autoru un izdevēju ideoloģiskos mērķus. Darba nobeigumā tika secināts, ka pētāmajām grāmatu sērijām ir kontrastējoši motīvi un viedokļi praktiski visos jautājumos, tādējādi piedāvājot visaptverošu perspektīvu uz arābu valodas mācību grāmatās iekļautajām ideoloģijām un arābu-islāma kultūru, esot pretēju tās kultūras reprezentāciju un ideoloģisko strāvojumu piemērs. The topic of the bachelor's thesis is "The Incorporation of Ideological Motifs in Arabic Language Textbooks". The topicality of the topic is justified by the importance of the textbook in learning Arabic, it significantly shapes the student's perception of the Arab-Islamic culture, because cultural presentation is often included alongside the language course, which in turn is not an objective truth, but the author's interpretation of the culture, containing his ideological message. If the student does not use a critical approach to the textbook, indoctrination can occur, but if he does, he gains valuable knowledge about the deep culture of Arab society. The aim of the thesis is to identify the ideologies incorporated in Arabic language textbooks and the methods used by the authors in conveying their message, to ascertain the objectives of the authors and publishers in the inclusion of certain ideological motifs. The research tasks are to examine the goals and activities of the authors and publishers of the selected books, to analyze the cultural content of the books in ideological context, to evaluate the authors' methods of influencing the reader, to conclude the ideological objectives of the authors and publishers. At the end of the thesis, it was concluded that the researched book series have contrasting motives and opinions on practically all matters, thus offering a comprehensive view on the ideologies included in Arabic language textbooks and Arab-Islamic culture, being an example of its opposing cultural representations and ideological movements.