dc.contributor.advisor | Taterka, Thomas | en_US |
dc.contributor.author | Narovčenko, Jekaterina | en_US |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-03-23T10:17:14Z | |
dc.date.available | 2015-03-23T10:17:14Z | |
dc.date.issued | 2010 | en_US |
dc.identifier.other | 15472 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/6963 | |
dc.description.abstract | : Šis bakalaura darbs ir veltīts tēmai „Wort-Ton-Beziehungen” – „Vādra-skaņas-attiecības”, lai ar tās palīdzību pētītu teksta nozīmi mūzikā. Šī situācija tiek apskatīta ar Arnolda Šēnberga operas „No šodienas līdz rītdienai” palīdzību, jo „vādra-skaņas-attiecības” visspilgtāk izpaužas operā.
Parasti tekstam mūzikā pievērš maz uzmanības, neuzskatot, ka tas nes informāciju un veido pamatu. Tāpēc šī darba mērķis ir ar operas piemēru uzzināt teksta nozīmi mūzikā, kā arī parādīt sakarības starp tekstu un mūziku un tos atspoguļojumu skatuvē. Lai panāktu mērķi, darbā tika uzstādīti jautājumi: Kas it teksts mūzikā, tā loma, kurai nozarei tas attiecas un kā teksts ietekmē mūziku. Līdz ar to tika veikta operas analīze.
Analīzes rezultāti ir pierādījuši, ka neskatoties uz visu operas daļu nozīmīgumu, literārais teksts ieņem pirmo pakāpi operas veidošanā un determinē pārējas tās daļas, tāpēc parasti iesākumā tiek uzrakstīts tieši operas teksts, jeb librēts, un tas nosaka visa skaņdarba struktūru, formu, tēmu, sižetu un ietekmē arī mūzikas raksturu. Kā arī, operā visi mākslas veidi ir cieši saistīti: mūzika atdarina to, ko nevar izteikt ar vārdiem, tādā veidā papildinot saturu, bet inscenējums realizē visu skatuvē.
ATSLĒGVĀRDI: Gesamtkunstwerk, Opera, Librēts, Libretoloģija, Vādra-skaņas-problēmas | en_US |
dc.description.abstract | : The theme of this work is “Wort-Ton-Beziehungen” – translated as “Word-Sound- Relations”, which is conducive to studying the importance of the text in music. In consideration of this it was chosen the opera “From Today to Tomorrow” composed by Arnold Schoenberg, because the “Word-Sound- Relations” are visualized for the most part in opera.
In despite of the fact that text is source of information and a base, it is paid less attention to it in music. The aims of this work are as to recognize the importance of the text in music by example of the opera, as also to show the connections between the text and music and their scenic realization. To achieve these aims there were raised questions about importance and role of the text in music, what field of science it relates to and how it affects the music. Thereby, the opera was analyzed with the help of these questions.
The results of this analysis show, though all parts in the opera are equally important, the literary text takes the first phase in its formation and defines others, that is why first of all is written the text of the opera or libretto and it determines structure, form, theme, plot of the composition and it has influence on the character of music. In addition to it the results also show that all forms of art, which are combined in opera, are connected with each other: music completes the plot and expresses what cannot be said with words, but staging incarnates all these actions in the opera.
KEY WORDS: Gesamtkunstwerk, Opera, Libretto, Librettology, Word-Sound-Problems | en_US |
dc.language.iso | N/A | en_US |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Vācu filoloģija | en_US |
dc.title | Mākslinieciski literārās sakarības. Teksta nozīme mūzikā Arnolda Šēnberga operas „No šodienas līdz rītdienai” analīzes piemērā | en_US |
dc.title.alternative | Artistically Literary Connections. The Importance of the Text in Music by Example of Arnold Schoenberg’s Opera „From Today to Tomorrow” | en_US |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | en_US |