Show simple item record

dc.contributor.advisorOklu, Sanita
dc.contributor.authorSaulīte, Liene
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte
dc.date.accessioned2025-06-19T01:02:11Z
dc.date.available2025-06-19T01:02:11Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other107516
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69652
dc.description.abstractBakalaura darbs - Saulīte L. Aprūpes diagnožu intervence pacientu aprūpē, Rīga, 2025. Darbs izstrādāts latviešu valodā, sastāv no ievada, 7 nodaļām, secinājumiem un ieteikumiem. Darbā iekļautas 50 lpp., 22 attēli, 37 literatūras avoti, 8 pielikumi. Latvijā kopš 2022.gada profesionālā bakalaura studiju programmā „Māszinības” tiek iegūta kvalifikācija - vispārējā aprūpes māsa. Studiju gaitā un tālākizglītības kursos māsas tiek iepazīstinātas ar NANDA-I aprūpes diagnozēm, kas palīdz veidot sistēmisku pieeju aprūpes procesam un to dokumentēt. Pasaulē plaši izmanto aprūpes diagnozes un ir pienācis laiks Latvijā vairāk sākt izmantot aprūpes diagnožu piedāvātās iespējas māsu praksē. Pētniecības darba mērķis ir noskaidrot aprūpes diagnožu intervenci pacientu aprūpē. Darbā apkopota un analizēta literatūra par Betijas Ņūmenas Sistēmas modeļa teoriju saistībā ar aprūpes diagnožu intervenci pacientu aprūpē. Aprakstīts aprūpes process saistībā ar NANDA-I aprūpes diagnozēm; raksturota pacientu aprūpe Latvijā un apskatīti pētījumi saistībā ar aprūpes diagnozēm. Kvantitatīvajam pētījuma izvirzīta hipotēze: aprūpes diagnožu intervence Latvijas veselības aprūpes sistēmā kavē zināšanu trūkums par NANDA-I aprūpes diagnozēm - hipotēze ir apstiprinājusies, jo 68% respondentu piekrita vai drīzāk piekrita apgalvojumam. Atbildot uz kvalitatīvajam pētījumam izvirzīto pirmo pētniecības jautājumu - “Kāda ir aprūpes diagnožu intervence pacientu aprūpē?” - dati liecina, ka aprūpes diagnožu ieviešana pilnā mērā nav notikusi nevienā no veselības aprūpes iestādēm. Atbildot uz otru pētniecības jautājumu – “Kādi ir veselības aprūpes izaicinājumi, ieviešot aprūpes diagnozes māsu praksē?” – izpēte liecina, ka aprūpes diagnožu ieviešanu māsu praksē kavē politiskās gribas trūkums un valsts institūciju neieinteresētība atbalstīt vēlmi strādāt pēc aprūpes diagnožu klasifikatora. Pētījums veikts ar kvantitatīvu pētījuma metodi, izmantojot aptaujas anketu un kvalitatīva pētījuma metode, izmantojot divas daļēji strukturētas ekspertintervijas. Pētījumā piedalījās 100 vispārējās aprūpes māsas un 2 eksperti. Atslēgvārdi: aprūpes diagnozes, NANDA-I klasifikators, aprūpes process, intervence, vispārējā aprūpes māsa, māsa.
dc.description.abstractBachelor's Thesis - Saulīte L. Nursing Diagnoses Intervention in Patient Care, Riga, 2025. The thesis is written in Latvian and consists of an introduction, 7 chapters, conclusions, and recommendations. It includes 50 pages, 22 charts, 37 references, and 8 annexes. Since 2022, in Latvia, the qualification of a general practice nurse has been obtained within the Professional Bachelor's Study Program in “Nursing”. During the course of studies and further education courses, nurses are introduced to NANDA-I nursing diagnoses, which help establish a systematic approach to the nursing process and document it. Nursing diagnoses are widely used worldwide, and it is time for Latvia to start using the opportunities offered by nursing diagnoses more extensively in nursing practice. The aim of this research is to identify the intervention of nursing diagnoses in patient care. The thesis compiles and analyzes literature on Betty Neuman's Systems Model theory in relation to nursing diagnoses intervention in patient care. It describes the nursing process in relation to NANDA-I nursing diagnoses, characterizes patient care in Latvia, and reviews studies related to nursing diagnoses. The hypothesis put forward for the quantitative study is that the intervention of nursing diagnoses in the Latvian healthcare system is hindered by a lack of knowledge about NANDA-I nursing diagnoses. The hypothesis was confirmed, as 68% of respondents agreed or rather agreed with this statement. Answering the research question for the qualitative study — “What is the intervention of nursing diagnoses in patient care?” — the data show that the full implementation of nursing diagnoses has not occurred in any healthcare institution. Regarding the second research question — “What are the challenges of healthcare in implementing nursing diagnoses in nursing practice?” — the study reveals that the introduction of nursing diagnoses in nursing practice is hindered by a lack of political will and the disinterest of state institutions in supporting the desire to work according to the nursing diagnoses classification. The research was conducted using a quantitative research method with a survey questionnaire and a qualitative research method using two semi-structured expert interviews. The study involved 100 general practice nurses and 2 experts. Keywords: nursing diagnoses, NANDA-I classification, nursing process, intervention, general practice nurse, nurse.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectVeselības un sporta zinātnes
dc.subjectaprūpes diagnozes
dc.subjectNANDA-I klasifikators
dc.subjectaprūpes process
dc.subjectintervence
dc.subjectvispārējā aprūpes māsa
dc.titleAprūpes diagnožu intervence pacientu aprūpē
dc.title.alternativeNursing Diagnoses Intervention in Patient Care
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record