• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte / Faculty of Medicine and Life Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (MDZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte / Faculty of Medicine and Life Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (MDZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Topošo māsu socializācija prakses vietā

Thumbnail
View/Open
305-107765-Savko_Angelika_as21371.pdf (2.127Mb)
Author
Savko, Angelika
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte
Advisor
Oklu, Sanita
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir “Topošo māsu socializācija prakses vietā”. Tiek pētīta vispārējās aprūpes māsu studentu pieredze, integrējoties profesionālajā vidē prakses laikā. Māsu trūkums ir aktuāla problēma visā pasaulē, ko ietekmē tādi faktori kā darbinieku izdegšana, sabiedrības novecošanās un nepietiekamas apmācību iespējas. Šī bakalaura darba mērķis ir izpētīt topošo māsu socializācijas pieredzi prakses vietā. Īpaša uzmanība pievērsta tam, kā vide un komandas attiecības ietekmē šo procesu. Izvirzītie pētījuma uzdevumi ir: Zinātniskās literatūras un pētījumu analīze par topošo māsu socializāciju prakses vietās. Patrīcijas Benneres māsu teorijas par apmācāmo māsu socializāciju prakses vietās analīze. Pētījuma instrumenta, anketu, topošām māsām par viņu socializācijas pieredzi prakses vietā, izveide. Topošo māsu aptauja par socializācijas pieredzi prakses vietās veikšana. Pētījumā iegūto rezultātu apkopošana un priekšlikumu izstrāde. Balstoties uz izvirzīto hipotēzi: “Pozitīva komandas atmosfēra un iekļaujoša vide veicina topošo māsu socializāciju”, pētījumā tika izmantota kvantitatīva pētniecības metode. Pētījumā piedalījās 101 dalībnieks, 3. un 4. kursa studenti, vecumā no 21 līdz 58 gadiem. Aptaujas anketa ietver 40 apgalvojumus. Rezultāti atklāj, ka socializāciju būtiski ietekmē kolektīva atbalsts, komunikācijas kvalitāte un skaidri definētas profesionālās lomas. Darba secinājumi apliecina, ka vide, kurā studenti jūtas pieņemti un novērtēti, veicina viņu veiksmīgu socializāciju un piederību darba organizācijai. Pētījuma praktiskā nozīme saistāma ar ieteikumiem izglītības un veselības aprūpes iestādēm, kā veidot studentiem labvēlīgu prakses vidi.
 
The topic of the bachelor's thesis is "Socialization of prospective nurses in the place of practice". The experience of general care nursing students integrating into the professional environment during their practice is studied. The shortage of nurses is a current problem worldwide, which is influenced by factors such as employee burnout, aging society and insufficient training opportunities. The aim of this bachelor's thesis is to study the socialization experience of prospective nurses in the place of practice. Special attention is paid to how the environment and team relationships affect this process. Research tasks: Analysis of scientific literature and research on the socialization of prospective nurses in practice places. Analysis of Patrīcija Bennere's nursing theory on the socialization of trainee nurses in practice places. Development of a research instrument, a questionnaire, for prospective nurses about their socialization experience in practice places. Conducting a survey of prospective nurses about their socialization experience in practice places. Summarizing the results obtained in the study and developing proposals. Based on the hypothesis: “A positive team atmosphere and an inclusive environment promote the socialization of prospective nurses”, the study used a quantitative research method. The study involved 101 participants, 3rd and 4th year students, aged 21 to 58 years. The questionnaire includes 40 statements. The results reveal that socialization is significantly influenced by collective support, quality of communication and clearly defined professional roles. The conclusions of the work confirm that an environment in which students feel accepted and valued promotes their successful socialization and belonging to the work organization. The practical significance of the study is related to recommendations for educational and healthcare institutions on how to create a favorable practice environment for students.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69700
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (MDZF) / Bachelor's and Master's theses [356]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV