2. tipa cukura diabēta pacientu apmācības nozīme
Автор
Zinovjeva, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte
Advisor
Oklu, Sanita
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darba tēma ir ”2. tipa cukura diabēta pacientu apmācības nozīme”. Tēmas aktualitāti nosaka straujais cukura diabēta saslimstības pieaugums visā pasaulē, kas skar aizvien jaunākus cilvēkus, un tā daudzus gadus ir aktuāla sabiedrības veselības problēma. Cukura diabēts ir nopietna, plaši izplatīta, progresējoša saslimšana, kas nereti izraisa smagas komplikācijas. Cilvēks var zaudēt darba spējas, kas ietekmē dzīves kvalitāti, kā arī samazina dzīves ilgumu. Darba mērķis ir noskaidrot 2. tipa cukura diabēta pacientu apmācības nozīmi. Pētniecības uzdevumi: apkopot un analizēt literatūras avotus par 2. tipa cukura diabētu, izpētīt Dorotejas Oremas pašaprūpes vajadzību teoriju un saskaņā ar darba tēmu veikt darbu, izstrādāt pētījuma instrumentu – daļēji strukturētas intervijas jautājumus, veikt pētījuma dalībnieku atlasi, pilotpētījumu, intervēšanu, kā arī apstrādāt un apkopot iegūtos datus, veikt pētījuma analīzi un secinājumus. Pētniecības jautājums: kāda ir 2. tipa cukura diabēta pacientu apmācības nozīme? Pētniecības metode: kvalitatīvā. Pētniecības instruments: daļēji strukturētas intervijas jautājumi. Pētījuma rezultāti: apmācībai ir svarīga nozīme 2. tipa cukura diabēta pacientu ārstēšanā. Tā palīdz pacientiem paplašināt zināšanas un praktiskās iemaņas, veicināt emocionālo veselību, motivēt uz aktīvu līdzdalību ārstēšanā, uzlabot dzīves kvalitāti un sekmēt atbildības sajūtu pret savu veselību. Atslēgvārdi: 2. tipa cukura diabēts, apmācība, pašaprūpe, izglītošana. The topic of the thesis is “The Importance of Education for Patients with Type 2 Diabetes”. Its relevance is determined by the rapid global increase in diabetes cases, affecting increasingly younger individuals and remaining a significant public health issue for many years. Type 2 diabetes is a serious, widespread, and progressive disease that often leads to severe complications. It can result in loss of work capacity, reduce quality of life, and shorten life expectancy. The aim of the study is to explore the significance of educational programs for patients with type 2 diabetes. The research tasks included: reviewing and analysing literature on type 2 diabetes, studying Dorothea Orem’s self-care deficit theory and applying it in the context of the thesis topic, developing a research tool – a set of semi-structured interview questions, selecting study participants, conducting a pilot study and interviews, as well as processing, summarizing, and analysing the obtained data, followed by drawing conclusions. Research question: What is the importance of education for patients with type 2 diabetes? Research method: Qualitative. Research instrument: Semi-structured interview questions. Results: The findings show that education plays a vital role in the treatment of patients with type 2 diabetes. It helps to improve knowledge and practical skills, supports emotional well-being, encourages active participation in treatment, promotes lifestyle changes, and strengthens a sense of personal responsibility towards one’s health. Keywords: Type 2 diabetes, education, self-care, education.