Dozas optimizācijas iespējas datortomogrāfijā galvas izmeklējumiem traumu gadījumā
Autor
Gustsone, Gerda
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte
Advisor
Apine, Ilze
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba tēma ir “Dozas optimizācijas iespējas datortomogrāfijā galvas izmeklējumiem traumu gadījumā”. Tēmas aktualitāti nosaka augstā galvas traumu epidemioloģija un tas, ka primārā galvas traumu izmeklēšanas metode ir datortomogrāfija. Darba mērķis ir noskaidrot dozas optimizācijas iespējas datortomogrāfijā galvas izmeklējumiem traumas gadījumā. Darbā izvirzīta hipotēze, ka bezkontrasta datortomogrāfijā galvai traumas gadījumā ir iespējams samazināt pacientam saņemto starojuma dozu, izmantojot konkrētus paņēmienus. Teorētiskā daļa sastāv no trīs nodaļām un sešām apakšnodaļām. Tajās tika analizēta literatūra par galvas traumu biomehāniku un bojājumu datortomogrāfijas ainu, starojuma dozas veidošanos datortomogrāfijā un faktoriem, kas to ietekmē. Praktiskā daļa sastāv no pētījuma metodoloģijas, rezultātiem un diskusijas. Tika analizēti 100 galvas traumas datortomogrāfijas izmeklējumu starojuma doza un protokols. Metode ir retrospektīvs šķērsgriezuma pētījums. Pētījumā apstiprinājās hipotēze un sasniegts mērķis. The topic of the bachelor thesis is “Optimizing Radiation Dose in Computed Tomography of the Head in Trauma Cases”. The significance of the study is the high rate of traumatic head injuries and the primal evaluation of head is computed tomography. The aim of this thesis is to discover methods how to optimize radiation dose in computed tomography of the head in trauma case. The hypothesis of this thesis claims that there are methods how to reduce radiation dose in non contrast head computed tomography in trauma case. The theoretical part consists of three chapters and six subsections. In those head trauma biomechanisms, computed tomography lesion appearance, radiation generation in computed tomography and influential factors were described. The practical part consists of study methodology, results and discussion. 100 examination dose values and protocols were analyzed. Method is retrospective cross-sectional study. The hypothesis was confirmed and the aim of the study has been achieved.