Komunikācijas prasmes kā atbalsts pacienta trauksmes mazināšanā slimnīcas vidē
Author
Grosberga, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte
Advisor
Oklu, Sanita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Komunikācijas prasmes kā atbalsts pacienta trauksmes mazināšanā slimnīcas vidē. Komunikācijas prasmes ārstniecības personām ir vitāli svarīgas, jo pacienti bieži saskaras ar neskaidrību, bailēm un trauksmi. Ikdienā strādājot slimnīcā saskaros un iesaistos dažādās situācijās, komunicējot ar pacientiem. Pacientu tiesību likumā ir teikts, ka pacientiem ir tiesības saņemt informāciju no ārstējošā ārsta par savu veselības stāvokli, diagnozi, ārstēšanas plānu, prognozēm un ārstēšanas sekām. Ārstniecības personas ir atbildīgi par skaidru un saprotamu informācijas sniegšanu, ņemot vērā pacienta vecumu un pieredzi. Pacientam ir tiesības uz informāciju saprotamā valodā, un ārstniecības personai ir pienākums paskaidrot medicīniskos terminus. Turklāt pacientam ir tiesības uz informāciju arī no citām ārstniecības personām, kas piedalās ārstēšanā. Darba mērķis: Noskaidrot, kā māsu komunikācijas prasmes var būt kā atbalsts pacienta trauksmes mazināšanai slimnīcā. Pētniecības uzdevumi: 1. Izpētīt teorētiskās pieejas par trauksmi slimnīcas vidē. 2. Izpētīt Hildegardes Elizabetes Peplas māszinības teoriju. 3. Analizēt komunikācijas nozīmi veselības aprūpē Latvijā vai konkrētajā darba vietā. 4. Veikt pētījumu un apkopot rezultātus. 5. Veikt secinājumus un izstrādāt priekšlikumus. Pētījuma jautājums: Kā skaidra un empātiska komunikācija var kā atbalsts mazināt pacienta trauksmi un emocionālo stāvokli slimnīcā? Pētniecības metode – kvalitatīvais pētījums. Pētniecībasinstruments/i - daļēji strukturētas intervijas. Pētījuma rezultāti - Skaidra un empātiska komunikācija ir visa pamatā, lai pacients būtu drošs un emocionāli mierīgs atrodoties slimnīcas vidē. Visa pamatā svarīgi izmantot Hildegardes Peplas māszinību teoriju. Un kā jebkurā dzīves situācijā komunikācija ir visa pamatā, jo plašāka un saprotamāka komunikācija ar pacientiem, jo drošāk tie jutīsies atrodoties aprupē. Atslēgvārdi - Komunikācija, trauksme. Communication skills are a support to reduce patient anxiety in the hospital setting. Communication skills are vital for healthcare professionals as patients are often confronted with uncertainty, fear and anxiety. In my daily work in the hospital, I come across and get involved in different situations when communicating with patients. The Patients' Rights Act states that patients have the right to receive information from the attending physician about their health condition, diagnosis, treatment plan, prognosis and consequences of treatment. It is the responsibility of the treating persons to provide clear and understandable information, taking into account the age and experience of the patient. The patient has the right to be informed in a language they understand and the healthcare professional has the obligation to explain medical terms. In addition, the patient has the right to information from other healthcare professionals involved in the treatment. Aim: To find out how nurses communication skills can support the reduction of patient anxiety in hospital.munication skills can support the reduction of patient anxiety in the hospital setting. Research objectives: 1. Explore theoretical approaches to anxiety in the hospital setting. 2. Explore the nursing theory of Hildegard Elisabeth Peplau. 3. Analyse the role of communication in healthcare in Latvia or in the workplace. 4. Conduct research and summarise results. 5. Make conclusions and proposals. Research question: How can clear and empathic communication as a support reduce patients anxiety and emotional state in hospital? Research method - qualitative research. Research instrument(s): semi-structured interviews. Research results - Clear and empathetic communication is the key to keeping patients safe and emotionally calm in hospital care. It is important to use Hildegard Pölll's nursing theory as a basis for everything. And as in any situation in life, communication is the basis of everything, the more extensive and understandable the communication with patients, the safer they will feel when they are in care. Keywords - Communication, anxiety