Stresa un izdegšanas ietekme uz mācību procesu māszinību studentu vidū
Author
Fromane, Katrīna Ance
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte
Advisor
Oklu, Sanita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma: Stresa un izdegšanas ietekme uz mācību procesu māszinību studentu vidū. Tēmas aktualitāte: Mūsdienu studiju process veselības aprūpes jomā ir saistīts ar paaugstinātu psihoemocionālo slodzi, kas īpaši izteikta māszinību studentu vidū. Augstās akadēmiskās prasības, praktiskā pieredze un paralēlais darbs veicina stresa un izdegšanas attīstību, kas var būtiski ietekmēt mācību rezultātus un profesionālo attīstību. Latvijā šī tēma ir aktuāla, jo pastāv ierobežota izpēte par stresa un izdegšanas ietekmi dažādās vecuma un kursu grupās māszinību studentu vidū. Pētījuma mērķis: Noskaidrot stresa un izdegšanas ietekmi uz mācību procesu māszinību studentu vidū un salīdzināt šo ietekmi dažādās vecuma un studiju kursu grupās. Pētījuma uzdevumi: 1.Izpētīt un analizēt teorētisko literatūru par stresu, izdegšanu un to ietekmi uz studentu mācību procesu. 2.Raksturot R.S.Lazarus un S.Folkman stresa pārvarēšanas teoriju un tās pielietojumu. 3.Izstrādāt anketu datu iegūšanai. 4.Veikt aptaujas rezultātu analīzi. 5.Sagatavot secinājumus un ieteikumus studentu psihoemocionālā atbalsta uzlabošanai. Pētījuma hipotēze: Vecums un studiju kurss būtiski ietekmē māszinību studentu stresa un izdegšanas līmeni, kas savukārt ietekmē mācību procesu. Pētniecības metode: Kvantitatīvā pētījuma metode. Pētniecības instruments: Aptauja. Pētījuma rezultāti: Pētījuma rezultāti liecina, ka vairāk kā puse no respondentiem regulāri izjūt paaugstinātu stresu studiju dēļ, savukārt gandrīz puse ir piedzīvojuši izdegšanas pazīmes. Salīdzinot vecuma un kursu grupas, tika konstatētas būtiskas atšķirības stresa intensitātē un izdegšanas pieredzē, kas norāda uz nepieciešamību pielāgot atbalsta stratēģijas dažādu studentu grupu vajadzībām. Atslēgas vārdi: Akadēmiskais stress, izdegšana māszinību studentu vidū, studiju stresa faktori Title of the Bachelor's Thesis: The Impact of Stress and Burnout on the Learning Process Among Nursing Students Relevance of the study: The modern study process in the field of healthcare is closely associated with increased psycho-emotional stress, which is particularly evident among nursing students. High academic demands, practical training, and parallel employment contribute to the development of stress and burnout, which can significantly affect learning outcomes and professional development. In Latvia, this topic remains relevant due to the limited research on how stress and burnout influence nursing students across different age and course groups. Aim of the Research: To determine the impact of stress and burnout on the learning process among nursing students and to compare this impact across different age and study course groups. Research Objectives: 1.To study and analyze theoretical literature on stress, burnout, and their impact on the student learning process. 2.To describe R. S. Lazarus and S. Folkman’s theory of stress and coping and its application. 3.To develop a questionnaire for data collection. 4.To analyze the results of the survey. 5.To prepare conclusions and recommendations for improving students' psycho-emotional support. Research Hypothesis: Age and study course significantly influence the levels of stress and burnout among nursing students, which in turn affect the learning process. Research Method: Quantitative research method Research Instrument: Questionnaire Research Results: The research results show that more than half of the respondents regularly experience elevated stress due to studies, while nearly half have experienced symptoms of burnout. Significant differences in the intensity of stress and burnout experiences were identified between age and course groups, indicating the need to adapt support strategies to the needs of different student groups. Keywords: Academic stress, burnout among nursing students, study-related stress factors